Yilport i Oslo er svært fornøyd med en økningen av containere til og fra Europa i løpet av årets første fire måneder. Foto: Oslo Havn.

Flere Europa-varer sjøveien til Oslo

Yilport Oslo ser en betydelig økning i europeisk containerlast.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I april 2018 var volumet økt med 21 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Samlet vekst for 2018 er 7 prosent for de første fire månedene.

I alt ble 179 containerskip operert i årets fire første måneder - nærmere bestemt 73 322 TEUs. )

- Er konkurransedyktig

- Gods fra Europa, såkalt Short Sea Cargo er en viktig del av vekststrategien for Yilport Oslo. For å kunne konkurrere med lastebiler fra Øst-Europa, som bringer lasten til Norge på vei, er frekvens, fleksibilitet og pålitelighet nøkkelfaktorer for suksess. Ved nært samarbeid med rederiene og Oslo Havn, kan vi tilby en 24/7-tjeneste som er konkurransedyktig. Med den nye Viasea-tjenesten fra Klaipeda / Gdynia håndteres totalt 11 containerskip i uka. Disse kommer fra de viktigste europeiske knutepunkthavnene, sier terminaldirektør Bjørn Engelsen.

Automatisering

Fremover er Yilports kommersielle leder, Maiken Solemdal, overbevist om at de pågående automatiseringsprosjektene i terminalen vil styrke Yilport Oslos posisjon som Norges short sea-nav ytterligere.

Allerede implementerte automatiske porter, har økt trafikkstrøm og effektivitet. Yilport er også i ferd med å legge til rette for fjernstyring på de elektriske RTG-kranene, noe som vil forbedre fleksibiliteten ytterligere, spesielt når det gjelder åpningstider.

Sjøtransport for det grønne skiftet

- Vi er fornøyd med dette bidraget til det grønne skiftet. Det er et betydelig volum fra vei til sjø, og et godt bidrag til å nå vekstmålet Oslo bystyre har satt for oss. Sjøveien er miljøveien, og bidrar til mindre utslipp, sier havnedirektør i Oslo, Ingvar M. Mathisen.

Powered by Labrador CMS