Jan Ola Strandhagen, professor logistikk ved NTNU:
Strandhagen betraktes som en døråpner for effektiv verdikjede. Ifølge professoren selv er logistikk kjernen i et moderne samfunn. Studenter og fremtidens logistikere er logistikkprofessorens viktigste sparringspartnere på teknologiens høyborg, NTNU, i Trondheim, hvor han har vært på fulltid siden 2014. Strandhagen var også nærmere 30 år i SINTEF, og har vært senterleder for SFI NORMAN (senter for forskningsdrevet innovasjon; Norwegian Manufacturing) fram til avslutningen i 2014. (Foto: Per Dagfinn Wolden)
Jan Ola Strandhagen, professor logistikk ved NTNU: Strandhagen betraktes som en døråpner for effektiv verdikjede. Ifølge professoren selv er logistikk kjernen i et moderne samfunn. Studenter og fremtidens logistikere er logistikkprofessorens viktigste sparringspartnere på teknologiens høyborg, NTNU, i Trondheim, hvor han har vært på fulltid siden 2014. Strandhagen var også nærmere 30 år i SINTEF, og har vært senterleder for SFI NORMAN (senter for forskningsdrevet innovasjon; Norwegian Manufacturing) fram til avslutningen i 2014. (Foto: Per Dagfinn Wolden)

Ferie med fin flyt

Ferie handler om å finne flyten. Både i hodet og i alt som skjer med og rundt oss. Da blir det vel helt feil å snakke og tenke logistikk, og aller minst om kompetanse? Men jeg prøver likevel (smilefjes, smilefjes).

Transport Inside (TI) er bransjens eldste nyhets- og informasjonsblad og leses av flere tusen bransjeinvolverte personer. TI har et godt fotfeste blant transportører, speditører og logistikkmedarbeidere, samt kjøpere av transporttjenester i industri- og handelsbedrifter.

Tidsskriftet er en del av samme mediehus (Bjørgu AS) som Moderne Transport.

TI setter ekstra søkelys på bransjen med å invitere noen sentrale aktører til å formidle dagsaktuelle bransjetema i vår artikkelserie, Innsikt.

Innspillene rullerer mellom aktørene i hver utgave av TI som kommer ut hver 14. dag. Aktørene er: Ketil Solvik-Olsen (Frp), samferdselsminister, Erling Sæther, Flowchange, Geir A. Mo, adm. direktør Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Sverre Myrli (Ap), medlem i Stortingets samferdselskomité, Terje Aarbog, adm. direktør i DHL Express, Ingrid Dahl Hovland, adm. direktør i Nye Veier, Jan Ola Strandhagen, professor logistikk ved NTNU.

 

Redaktør for Transport Inside er Per Dagfinn Wolden.

 

Logistikkprofessor Jan Ola Strandhagen er en av deltagerne i Transport Insides artikkelserie, INNSIKT!

Ferien 2018 er spesiell for mange av oss selv om den ligner på de forrige for de fleste. Det har dukka opp noe som heter Facebook på min mobil og der vises bilder av solnedganger, høye fjell, fine tær og et og annet kjent fjes. Veldig flotte bilder som jeg synes jeg har sett før, i hvert fall fjesa. Og noen endringer er det jo; i år er det nok flere enn før som kommer hjem til nyslått plen takket være en robot. Flybillettene og reisemålene og besøkene har nok blitt pusha mer enn før av en mer eller mindre «intelligent dings» som gir oss insisterende råd om å reise tilbake til et billig hotell i den byen du nettopp reiste fra. Party er litt raskere å ordne over skyen, og noen har nok fått pils og grillmat levert på døra, selv om jeg ikke har sett en eneste drone annet enn en som filma et fjell juv. Og heldigvis er livet blitt så fysisk enkelt å leve for mange av oss at vi må bruke ferien til å gå opp og ned noen gråsteinsfjell for å få denne treninga som vi trenger for å kunne leve det fysisk enkle livet like lenge som de beste i utlandet.

 

Ferien handler om flyt; å finne roen og flyten i tilværelsen. I butikken og på veien og stranda og restauranten og museet og til og med på fjellhytta. Og da må det være gode løsninger for alt. Gro Harlem Brundtland, hun som fant opp bærekraft vet du, fortalte at Arne Olav aldri fikk gå opp eller ned en trapp i huset deres uten å ta med seg noe. Det er god flyt og god logistikk i praksis det! Men det er ikke bare hva vi gjør privat som påvirker flyten. Og nå er jeg endelig framme ved poenget. Vi har alle bruk for å tenke god flyt i hverdag, og i alle jobber (og sommerjobber…). Derfor er mitt «oj, nå er det snart slutt på ferien og semesteret nærmer seg faretruende»-ønske at all utdanning i Norge skal ha et lite (eller litt større) innslag av logistikk i seg. Og ikke bare praktisk, men også litt teori!

 

Og hvorfor det da? Jo fordi det finnes så fine teoretiske og praktiske modeller som gjør at hver og en av oss kan skape god flyt. Til hva da? Jo; hvordan skal du best distribuere oppgavene på de tre sommervikarene på bensinstasjonen slik at det går raskest for kundene; hvordan få til flyten på kjøkkenet slik at alle får sommerlunsjen sin raskest mulig når alle kundene dukker opp samtidig bare fordi de skal spise lunsj på samme tid; hvordan skal kassakøen i butikken ordnes; hvordan skal hjelpepleierne på eldrehjemmet fordele oppgavene for at den fysiske sliten skal bli enklest og det blir mest tid igjen til omsorg for de eldre; hvordan prioritere køen på akuttmottaket der alt handler om kort tid til behandling, hvordan skal snekkeren som oppgraderer hytta styre tid og materialer best for å bli først mulig ferdig, hvor mange sko av hver størrelse skal vi bestille for å matche behovet slik at ikke «alt skal ut–salget» bare handler om størrelse 41 og 46. Og sist men viktigst; hvordan skal vi få de uforklarlige køene som oppstår langs veiene til å løse seg opp raskest mulig? Ikke prøv å si at du ikke irriterer deg i alle fall litt over det. Dette siste kommer det snart kjøreroboter for å hjelpe oss med (det tar noen år før alle har det da, men lell).

 

For alle de andre spørsmålene finnes det både teori og praktiske metoder som hjelper deg å finne svaret. Svar som vi trenger fordi vi uansett hvilken teknologi vi får som kan hjelpe er det vi som må designe og styre teknologien. Lean produksjon, kø teori, sannsynlighetsregning, flytorientering, arbeidsplassorganisering og bestillingsmodeller er noen av de fagbegrepene som inneholder svar på de praktiske utfordringene. Og jeg mener vi må kunne og forstå en del av dette. Enten du er snekker, ekspeditør, ingeniør eller hjelpepleier (og ikke minst leder). Og ikke bare stole på fremtidens teknologi; kanskje den er bygd på feil prinsipp?

Et lite innslag av logistikk på læreplanen for alle? Både i yrkesfagene og de teoretiske studiene. Slik at alle bidrar til den gode flyten både i ferietida og resten av året? Fortsatt god sommer 2018 til alle!

Til toppen