Daglig leder i Black Design, André Vevle, reiser gjerne til sjøs for å få nye impulser. Her på Futurum til Kiel 2015. Foto: Per Dagfinn Wolden (Bilde: Per Dagfinn Wolden)

Fant nøkkelen til suksess

Daglig leder André Vevle (44) i Black Design Interior AS har løftet grossistbedriften og nettbutikken innen gave- og interiørbransjen til en solid plattform og en ny æra.

Skogn-bedriften har en kundemasse på ca. 450 forhandlere, og ved utgangen av 2016 vil omsetningen passere 33 millioner kroner.

Vevle er en garvet logistiker og har vært både Logistics Manager for Black Design Shop og logistikkansvarlig for Black Design.

Synliggjøring

Han mener synliggjøring er en dyd av nødvendighet.

- Nøkkelen til suksess er å skille seg ut fra resten gjennom design, kvalitet og særegenhet. Klarer man det kan man ha bedre marginer enn de som må konkurrere på pris, forteller Vevle.

Han vokste opp i familiebedriften Den Sorte Gryte (1978), første jobb som 5-åring var å spre flyers i nabolagets postkasser. Utfordrende når man ikke var høy nok til å nå opp til alle kassene. Bedriften skiftet navn til Black Design AS i 1990 og flyttet fra Levanger til Verdal, for så i 1999 å flytte til Skogn i dagens lokaler.

Nedtur og opptur

- Frem til februar 2014 hadde vi egen kjede på 36 butikker, samt ca. 350 frittstående forhandlere spredt over hele landet. På det meste sendte vi ca. 250 m3 i uka med varer. Black Design AS gikk i februar 2014 konkurs, men vi fikk overta konkursboet igjen i mars samme år, sier Vevle og fortsetter:

- Black Design Interior AS ble stiftet og vi ansatte åtte av våre gamle medarbeidere. Vi bestemte oss også for å satse videre på tradisjonell grossistvirksomhet og nettbutikk. I dag har vi økt kundemassen til ca. 450 forhandlere og passerer i 2016 33 mill. kroner i omsetning, sier Vevle.

Han forteller også at terminalen er bygget ut fem ganger fra 1200 m2 til dagens 6500 m2. Bygget har syv automatiske lasteramper med værtetting, eget avfallsrom for sortering av avfall og pressing av papp.

Doblet med voiceplukk

- Siden vi har mye mer areal på huset enn vi selv bruker har vi investert i ett moderne WMS system fra Consafe logistics som heter ASTRO. På dette systemet har vi lagt til 3PL-funksjon slik at vi kan drive varehotell for andre nettbutikker og grossister. Vi har pr. dags dato to nyoppstartede kunder på dette og er godt fornøyd så langt. Vi bruker Voicepicking i plukk og doblet dermed plukkhastigheten fremfor terminalplukk, forteller Vevle.

Black Design har investert i moderne lagerfasiliteter.
Black Design har investert i moderne lagerfasiliteter.

Han understreker at situasjonen i bransjen er kraftig endret de siste årene.

- For 10 år siden var det som regel bare rene gave & interiør butikker som solgte slike varer. Nå selges interiør i alle store matvarekjeder som Europris, Nille, Plantasjen, Felleskjøpet, Clas Ohlson og Biltema. Dette har ført til at volumet for hver enkelt aktør har blitt mindre samtidig som marginene stuper, sier Vevle.

I år har det gått ut ca. 11.000 kolli (ca. 10.500 sendinger) med en totalvekt på ca. 330.000 kilo fra Black Designs lager.

Import fra Østen

Vi importerer stort sett alle våre varer fra østen (Kina og India). Men har i tillegg noen produkter fra europeiske og amerikanske leverandører, forteller Vevle og kommer med følgende reklame:

- Vårt ønske er å tilby kvalitetsprodukter i tidsriktige farger og design, til gunstige priser. Vi ønsker dessuten å være en kilde til inspirasjon for våre kunder når det gjelder dekorering av hjemmet. Black Design fører et bredt produktspekter som strekker seg fra småmøbler og tekstiler, til keramikk, glass, serviser, metallprodukter, dekorasjonsgjenstander og duftprodukter.

Til toppen