Marine Harvest er en av de flinkeste i klassen på å sikre at vogntogene ferdes sikkert på norske vinterveier. Foto: Per Dagfinn Wolden
Marine Harvest er en av de flinkeste i klassen på å sikre at vogntogene ferdes sikkert på norske vinterveier. Foto: Per Dagfinn Wolden (Bilde: Per Dagfinn Wolden)

Færre vogntog i grøfta

Statens vegvesen mener lastebilsjåfører er blitt flinkere til å sko seg for kjøring på norske vinterveier.

Av 11.400 kontrollerte kjøretøy på årets vinterkontroller fikk kun 22 forbud mot kjøring, mens knappe 300 fikk gebyr for manglende vinterutrustning.

Bare 16 fikk kjøreforbud av 8300 kontrollerte tilhengere, mens det ble skrevet ut 335 gebyr for mangler.

En kampanje hvor bedrifter selv sjekker vogntogene får mye av æren, men nå er prosjektet over.

Inspektør i Vegvesenet, Helge Våge, forteller til NRK at han har sett en positiv utvikling for tunge kjøretøy på norske vinterveier.

– Etter at vi startet prosjektet Trygg trailer har tilstanden blitt mye bedre. Både kjetting og dekk er i orden. Vi ser det også ute på tungbilkontrollene at biler, dekk og alle ting som fremmer trafikktryggheten, har blitt betre, sier Våge.

Marine Harvests lakseslakteri i Ryfisk i Hjelmeland har hatt 600 stikkprøver av kjøretøy i vinterhalvåret.

Håper på fortsettelse

Nå håper logistikkleder Morten Henningsen at det tre-årige Trygg trailer-prosjektet fortsetter.

Ifølge Våge har ikke Vegvesenet avgjort kva som vil skje med kampanjen, men det kan hende at den vil fortsette i mer lokale varianter.

En dødsulykke på Hitra i Sør-Trøndelag i desember 2013 ble utslagsgivende for at Marine Harvest ble med i prosjektet året etter.

Delingsøkonomi i logistikkbransjen

Selve fundamentet i DHL er bygd på delingsøkonomi. I starten hendvente DHL seg til privatreisende med gratis flybilletter i bytte mot en del av den tillatte bagasjekvoten for å transportere nødvendige dokumenter til klarering av sjøfrakt på destinasjonen. I en tid hvor det var et problem at containertrafikken bidro til både økt tempo og volum i sjøfrakten klarte DHL på den måten å få det originale konnossementet fram lenge før containerskipene la til havn. Så snart dokumentene hadde landet, fraktet et kurernettverk de nødvendige papirene til den endelige destinasjonen. Les hele saken

Til toppen