BILDILLA: Operasjonssjef Jon Kåre Stene i Kolonial.no planlegger for ytterligere vekst og merker økt pågang av kunder som ønsker å få dagligvarene sine levert hjem på døren. Per nå har selskapet 45 egne biler, og det planlegges for flere.

- Et vanvittig år

KARIHAUGEN: - Man må nesten klype seg i armen.

Ordene tilhører operasjonssjef Jon Kåre Stene i Kolonial.no, der han reflekterer over ferden fra august i fjor til august i år.

- Omsetningen har skutt i været, og det var i august ifjor - etter sommerferien - at vi merket taktskiftet for vår del. På et drøyt halvår ble omsetningen nesten tidoblet, fra en million kroner i uken til ni millioner. Vi merket at mange folk i stadig større grad ser fordelen med å handle dagligvarene sine på nett. Vi ser vi gjør en forskjell i livene til folk, gjør livet enklere for de og bidrar til at de får frigjort tid samtidig som de aller fleste også sparer penger på handelen. Det er utrolig givende, sier Stene der han tar imot MT i Kolonial.nos nye lagerlokaler på Karihaugen.

Skjønt nye og nye, lageret ble tidligere benyttet av Ica. Her kan bedriften fortsette veksten, etter at selskapet vokste ut av de tidligere lokalene på Kalbakken.

Kulturbygging

Det siste året har Stene fått mange nye kolleger. På 3-4 hektiske måneder økte staben fra 75 til 250 hoder. Det har vært en spennende, men krevende periode, medgir operasjonssjefen.

- Når man vokser veldig raskt vil det oppstå utfordringer. Man må ha et apparat på plass for å ta imot nye medarbeidere, lære de opp til å levere den kvaliteten vi forventer og få de til å adoptere den bedriftskulturen vi ønsker å dyrke her. Skal vi være en attraktiv arbeidsplass må vi også gi de ansatte rom til å utvikle seg, gi de ansvar og muligheter til å forme sin egen arbeidshverdag. Hos oss skal folk trives på jobb og vi legger ned mye ressurser på å bevare den særegne “Kolonial”-kulturen, sier Stene.

På lagergulvet er det “ninjaer” og “samuraier” som tar føringen - en hederstittel som gis til ledere og mellomledere. Og på lasterampa er det en kvintett som tar kommandoen - internt bare benevnt som ”Wolfpack” (Ulveflokken).

- I starten kom gutta med en liste med forslag til hvordan vi burde pakke bilene og organisere operasjonen på lasterampa. Da sa jeg bare at ”det er dere som best vet hvordan dette bør gjøres. Dere har ansvaret for at det blir bra og får si ifra hvis dere trenger hjelp til å få det akkurat som dere vil”. Resultatet er at de har tatt et eksemplarisk eierforhold til hvordan bilene skal pakkes. De har vokst med oppgaven og stortrives, og vi har fått en langt bedre løsning på rampa enn om jeg skulle ha detaljstyrt hvordan dette skulle gjøres. Om ikke jeg slipper til andre medarbeidere ville jeg vært den største flaskehalsen i operasjonen vår, sier Stene åpenhjertig.

Men operasjonssjefen er ikke like villig til å blottlegge internlogistikken.

- Som du ser er det ikke rakettforskning eller så veldig mye high-tech her. Så om det hadde vært noe å hente for konkurrenter kan vel diskuteres, men noen hemmeligheter får en ha, smiler han.

NYTT LAGER: - Vi skal ha en råbra logistikk, det er viktig for å vinne kampen om ­daglgivarekundene, sier operasjonssjef Jon Kåre Stene i Kolonial.no - som på ­forsommeren flyttet inn i større lagerlokaler på Karihaugen.
 

- Å ha en god set-up på logistikken er helt avgjørende og vi ønsker å utvikle denne til et konkurransefortrinn, sier 35-åringen, som med sin bakgrunn som Lean-sjef i mediehuset Schibsted, har hatt en aktiv rolle i oppsettet.

Ser på ulike løsninger

- Nå har vi manuelt plukk, og gjør det veldig effektivt, men det er ikke umulig at vi kommer til å automatisere på sikt, forteller han.

Stene benyttet blant annet anledningen til å orientere seg om potensielle løsninger under CeMAT tidligere i sommer.

- Det er nyttig å se hvordan de ulike leverandørene tenker samt å se fordeler og ulemper med ulike løsninger. Den største utfordringen for oss nå er skalerbarhet. Den vanvittige veksten vi har opplevd nå, der vi flere ganger har opplevd en vekst på 20 prosent fra en uke til en annen, er krevende å planlegge for. Vi har foreløpig vurdert at det vil være galimatias å investere veldig tungt i én type løsning nå som vil binde oss for 5-10 år, og der den sannsynligvis ikke vil være optimal for vår drift likevel.

Samarbeid med LIS

Foreløpig lever Stene & Co. veldig godt med et samarbeid med Lager & Industrisystemer. Et samarbeid som har vart helt siden oppstarten i 2013 da nettaktøren gikk under navnet Klikk og Hent AS.

- Da vi startet opp selskapet var det viktig for oss å finne en leverandør som kunne være en god rådgiver og som fulgte oss godt opp selv om vi da bare var en liten kunde som bestilte reoler for under 100.000 kroner. For LIS var det en liten ordre, men vi følte vi ble tatt på alvor. Vi merket at de ønsker å vokse med kundene sine, forteller Stene.

- Hva vi eventuelt vil ende opp med på lageret i fremtiden er ikke godt å si, men det er ikke umulig at vi kan fortsette samarbeidet med LIS også her. De har en solid aktør i ryggen i SSI Schäfer og har et bredt utvalg av løsninger til en rekke bransjer, samtidig som de har god bransjekunnskap gjennom en rekke prosjekter i mange land. Tiden vil vise, sier han.

Høy effektivitet og lave marginer

- Det som er utfordrende med det vi driver med er at det ikke bare er en app og så ”går alt av seg selv”. Det er fysiske varer som må flyttes på. Et annet særtrekk ved dagligvarehandel sammenlignet med annen type netthandel er at antall varelinjer på en ordre som regel er vesentlig høyere. Ofte er det rundt 50 varelinjer. Ettersom det også er en lavmargin-bransje, man må holde kostnadene nede hele veien, understreker operasjonssjefen. Så vi kommer aldri til å stoppe jakten på den optimale løsningen for driften vår, smiler han.

Til toppen