Engelskmann på glatta

Se hvordan det gikk da vi tok med oss en engelskmann til Skandinavisk Trafikksenter i Kristiansand på glattkjøringskurs.

Da Moderne Transports ferskeste lastebiljournalist skulle fullføre det obligatoriske glattkjøringskurset for C+CE inviterte vi den ferskeste lastebiljournalisten i verdens eldste lastebilmagasin, Commercial Motor, George Barrow, med oss på glattisen.

Mange husker vel alle oppslagene for noen år siden da Heathrow ble stengt midt i julerushet etter at det kom 20 cm med snø. På veiene i England er det ikke noe bedre, ifølge George.

Her er Georges egne ord og tanker rundt opplevelsen i Kristiansand:

Storbritannia får aldri snø, i hvertfall ikke på samme måte som dere gjør i Norge. Når vi unntaksvis får noen hvite fnugg er det kun patetiske mengder, knapt nok til å lage en snøball en gang. Det å reise til Norge for å utføre den obligatoriske glattkjøringen byr derfor på en bratt lærekurve, men det gir en uvurderlig erfaring og er noe som burde vært gjennomført også i andre land.

Når det ikke er snø på bakken tar vi for gitt enkle ting som å komme i gang. Men på snø eller is fant jeg det ganske utfordrende innimellom. Det er mye prat om bruken av vinterdekk i Storbritannia, men det er sjelden at lastebiler, eller personbiler, er utstyrt med vinterdekk.

Følelsen av å skli hjelpeløst rundt

Bare det å kjenne fordelen med skikkelig gummi i dekkene, hvordan oppførsel og friksjon bedres med gode dekk, var en vekker under opplevelsen av å skli hjelpeløst rundt i hastigheter under 40 km/t med ABS og stabilitetskontroll arbeidende på overtid for å redde deg. Det blir straks åpenbart hvorfor uerfarne sjåfører må gjennomgå denne typen av trening.

Det å lære og kjenne etter grep og sakte akselerere krever en viss form for følsomhet som godværsførere egentlig ikke vet å sette pris på før de står der med spinnende hjul mens de speider etter friksjon.

Gjennom de to dagene kurset varte, ble det mer og mer åpenbart for meg at å kjøre på snø og is handler like mye om erfaring som om teori og praksis.

Det er velkjent hvordan du burde kjøre, men inntil det går galt (eller det begynner å gå galt), forstår du ikke fullt ut problemene eller situasjonene du kan komme ut for. Erfaringer hvor det går galt, som under kurset, eller erfaringer opparbeidet gjennom årevis med praksis er noe vi mangler i Storbritannia, men samtidig noe vi burde ta tak i.

Glattkjøringskurs gir tryggere veier

En erfaring som jeg definitivt ikke ønsker å gjenta var det å miste kontrollen nedover en bakke.

Selv om det var helt trygt på testbanen var det forbausende å oppleve hvor raskt lastebilen økte momentet selv i den korte bakken på testsenteret.

Det var deretter urovekkende å se hvor lite bremsene klarte å redusere hastigheten nedover den glatte bakken.

Dersom alle førere i Storbritannia kunne erfare det jeg har gjort ville de ha mye mer respekt for snø, og våre veier ville uten tvil vært tryggere i vintermånedene.

Til toppen