Som stortingsrepresentant har kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) i en årrekke kjempet for å få bevilget penger til en ny godsterminal.Foto: Per Dagfinn Wolden

Endelig godsterminal

Regjeringen legger 1,8 milliarder kroner på bordet til ny godsterminal.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dermed gis det grønt lys for første byggetrinn av ny godsterminal på Torgård i Trondheim, etter en snart 30 år lang kamp for ny godsterminal i trondheimsregionen.

Brattøra kan dermed fraflyttes og frigjøres til byutvikling.

Politikerne vil omskape Brattøra til en ny bydel med boliger, kontorer og forretninger.

- Meget godt jobbet av våre politikere. Denne har vi ventet lenge på, men nå skal vi samarbeide om å få jobben gjort, sier Roar Melum, regionssjef i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

En rapport viser at 1,2 millioner tonn i året kan flyttes fra vei til bane, tilsvarende 60.000 trailere, de fleste går langs riksvei 3, Østerdalen.

Første byggetrinn

Til første byggetrinn, som tas med i NTP, er det satt av 1,8 milliarder kroner. Det er ventet at den totale byggetiden vil ta rundt ti år.

En strålende fornøyd kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) kan endelig slippe jubelen løs, skriver Adresseavisen.

Som stortingsrepresentant for Sør-Trøndelag har hun i en årrekke kjempet for å få godsterminalen inn på Nasjonal transportplan (NTP). Endelig lykkes hun og samarbeidspartiene Frp, Venstre og KrF.

Kan koste 6,7 milliarder

Jernbanedirektoratet har beregnet at en gjennomkjøringsterminal på Torgård vil koste 6,7 milliarder kroner, hvor en tunnelløsning alene koster 2,2 milliarder kroner. Regjeringen støtter forslaget fra direktoratet om trinnvis utbygging. I første trinn bygges en sekketerminal, det innebærer at togene må rygge inn. Senere kan godsterminalen bygges ut med en gjennomkjøringsterminal i tunnel.

Powered by Labrador CMS