L-SERIE: Hyttene i Scanias L-serie er også tilpasset det modulære systemet slik at de fleste valg er tilgjengelig, men bilen leveres kun med 9-liters motor med flere ulike drivstoff.
L-SERIE: Hyttene i Scanias L-serie er også tilpasset det modulære systemet slik at de fleste valg er tilgjengelig, men bilen leveres kun med 9-liters motor med flere ulike drivstoff. (Foto: Torbjørn Eriksen)

Endelig er Scania- rangen komplett

SÖDERTÄLJE (MTlogistikk.no): På tampen av 2017 viste Scania de første bildene av de nye L- og P-seriene. Nå er de endelig klare for markedet sammen med flere motornyheter.

Det nærmer seg to år siden de første versjonene av Scanias «Next Generation» ble avduket i Paris. Med denne lanseringen er den nye generasjonen ferdiglansert i Europa.

I mars ble de siste bilene av forrige generasjon satt i produksjon og nå er det andre verdensdeler som står for tur for å få de nye Scania-generasjonene.

L-Serien

Det som kjennetegner alle modellene i den nye Scania-generasjonen, er modulariteten. Den er også hensyntatt med de nye lavbygde bilene i L-serien.

Dette gjør at disse blir vesentlig rimeligere enn det de gamle lavinnstegsmodellene var. Hele hytta er flyttet frem slik at innsteget og døråpningen blir vesentlig bedre enn i de andre hyttene.

Når bilen stoppes og føreren tar av sikkerhetsbeltet kneler variantene med ett stigtrinn slik at innsteget blir meget smidig. Dersom man ikke ønsker kneling er det to stigtrinn på hytten.

Førerplassen sitter i fremkant av forakselen, noe som gjør at det vil ta litt tid å venne seg til styringen. Vi kjørte bilen i Scanias oppbygde bymiljø og etter den første svingen hvor vi havnet litt langt frem da vi overkompenserte litt i forhold til seteposisjonen, fikk vi fort oversikt over hvor bilens hjul befant seg.

Hytta er godt isolert og støynivået ble oppfattet som meget behagelig. Vi kjørte bilen med 4x2 og 280 hk-motor og opticruice kasse, men bilen kan også leveres med en Allison automatgirkasse.

Inntil videre leveres bilen kun med 9-liters motorer, med enten Diesel eller CNG/LNG som drivstoff. Det blir meget bra sikt i og med opsjonen City Safe Vindu så får føreren god oversikt på bilens høyre side.

ED95: Med etanol på tanken kan CO2-utslippet bli redusert med inntil 90 prosent. Foto: Torbjørn Eriksen

P- og G-seriene

Disse to seriene vil nå kunne leveres med den helt nye 13-liters etanol-motoren (ED95) med 410 hester.

Ved å benytte etanol kan CO2-utslippet reduseres med inntil 90 prosent samtidig som førerens opplevelse vil være helt identisk med en tilsvarende dieselmotor.

Dersom vi ikke hadde visst at det satt en etanolmotor i bilen, ville vi aldri ha gjettet at det ikke var en dieselmotor.

Disse to seriene får også den helt nye 7-litersmotoren. Her har Scania benyttet en motorblokk fra Cummins som er utstyrt med Scanias motorstyring som har endret motorens karakteristikk.

Turtallet er senket med maksimum av moment tilgjengelig allerede fra 1050 o/min. Motoren er 360 kg lettere enn en tilsvarende 9-liters motor.

Kjøremessig overrasker den også ved å være bemerkelsesmessig stillegående. Med denne motoren kan Scania også levere en P-hytte med en lav motortunnell. Denne tunnellen er 95 mm lavere og gjør at hytten blir vesentlig mer romslig.

Til toppen