Bent Rasmussen, Director Reefer Logistics Road, har arbeidet intenst med den nye godsruten mellom Midt-Norge og Hirtshals. Foto: Per Dagfinn Wolden
Bent Rasmussen, Director Reefer Logistics Road, har arbeidet intenst med den nye godsruten mellom Midt-Norge og Hirtshals. Foto: Per Dagfinn Wolden

Endelig anløp Hirtshals

Trøndelag-Hirtshals er en realitet og 30. juli anløp M/S ”With Frohavet” den danske havnen for første gang.

Gjennom et samarbeid mellom Blue Water og Ulvan Rederi er fast godsrute mellom Midt-Norge og Danmark endelig en realitet.

Egil Ulvan Rederi går nå i ny fast rute mellom Danmark og Norge med Blue Water som dansk salgsagent. På sikt blir det ukentlige anløp mellom Hitra på trøndelagskysten og Hirtshals.

I første omgang skal fartøyet M/S ”With Frohavet” anløpe Hirtshals Havn annenhver lørdag, og som representerer en effektiv forbindelse til det europeiske kontinent via den danske havnen. På rundturseilasen anløper ruten 13 havner i Norge foruten Hirtshals.

– Etter å ha arbeidet intenst med ruteopplegget er det naturligvis tilfredsstillende å kunne åpne ruten i samarbeide med Egil Ulvan Rederi AS, sier Rasmussen.

Han understreker at det ligger en stor samfunnsoppgave å flytte mer gods fra vei til sjø, sammen med norske aktører.

En realitet

En fast rute mellom Norge og Danmark blir endelig en realitet for den trønderske familiebedriften Egil Ulvan Rederi AS som har hatt sjøruten på ønskelisten lenge.

Daglig leder Arild Hoff i Ulvan sier det er stor etterspørsel etter en fast fraktrute mellom Norge og Danmark. Mange bransjeaktører har derfor store forventninger til positive resultater.

- Blue Waters rolle i samarbeidet er å være Ulvans danske havne- og salgsagent og utføre stevedore-oppgaver i Hirtshals. Blue Water skal sørge for å promovere ruten og sikre suksessen med transport mellom Danmark mod Norge, sier Bent Rasmussen, Director Reefer Logistics Road i Blue Water.

Det danske rederiet har vært et viktig ledd i havnen siden 1989. Transport av alle typer gods til og fra Nordatlanteren og Skandinavia har representert en betydelig del av Blue Waters virksomhet.

– Nettopp Norge har i en årrekke vært et strategisk innsatsområde for selskapet, forteller Rasmussen.

På sikt skal også M/S ”Kristian With” settes inn på ruten med tanke på ukentlige anløp.

Fartøyene skal frakte forskjellige typer stykkgods, matvarer og projektlaster til og fra Danmark og Norge. Rederiet anløper ukentlig 30 norske havner.

Bratt utvikling

Familieeiede Egil Ulvan Rederi AS ble opprettet i 1919. I dag er det tredje og fjerde generasjon, far Egil og sønn Ivar, som står i spissen for selskapet.

I 1980- og 1990-årene ble selskapet drevet fra hjemmekontorer. Men i takt med utviklingen har Ulvan-administrasjonen voks til ni medarbeidere.

Til toppen