Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. og Renault Trucks D Wide Z.E., en elektrisk serie fra 3,5 til 26 tonn for bruk i byen.

Elektriske lanseringer fra Renault

Etter ti års eksperimentering sammen med partnerkunder under faktiske driftsforhold er presenterer Renault Trucks nå sin andre generasjon av helelektriske kjøretøy

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Renault har nå presentert Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. og Renault Trucks D Wide Z.E., en komplett serie fra 3,5 til 26 tonn bygget for bybruk.

Renault Trucks D og Renault Trucks D Wide Z.E. vil produseres ved Renault Trucks-fabrikken i Blainville-sur-Orne og kommer på markedet i 2019. Renault Master Z.E. vil være tilgjengelig i 2018 på det europeiske markedet, mens den er ventet i det norske markedet i løpet av høsten 2019.

- For ti år siden var vi pionerer som fremmet elektriske lastebiler for å forbedre luftkvaliteten i byene. I dag kan vi tilby en rekke elektriske kjøretøy med dokumentert ytelse, og ekspertene i nettverket vårt sitter klare til å hjelpe kundene våre i overgangen til elektromobilitet. For ti år siden var vi pionerer – i dag er vi eksperter, sier Renault Trucks president Bruno Blin.

Nullutslipp for ubegrenset tilgang i urbane områder

Renault Master Z.E.

  • Totalvekt: 3,1 t
  • 57 kW elektrisk motor
  • Maksimalt moment: 225 Nm
  • Topphastighet: 100 km/t
  • Energilagring: 33 kWh litium-ion-batterier
  • Driftsrekkevidde i NEDC-syklus: 200 km
  • Faktisk driftsrekkevidde: opptil 120 km

 

Renault Trucks D Z.E.

  • Totalvektvekt: 16 t
  • Tilgjengelige hjulavstander: 4 400 mm og 5 300 mm
  • 185 kW elektrisk motor (130 kW kontinuerlig effekt)
  • El-motorens maksimale moment: 425 Nm.
  • Bakakselens maksimale moment: 16 kNm
  • To-girs girkasse
  • Energilagring: litium-ion-batterier, totalt 200 til 300 kWh
  • Faktisk driftsrekkevidde: opptil 300 km

 

Renault Trucks D Wide Z.E.

  • Totalvekt: 26 t
  • Tilgjengelig hjulavstand: 3 900 mm
  • To el-motorer med en totaleffekt på 370 kW (260 kW kontinuerlig effekt)
  • El-motorens maksimale moment: 850 Nm
  • Bakakselens maksimale moment: 28 kNm.
  • To-girs girkasse
  • Energilagring: litium-ion-batterier, 200 kWh.
  • Faktisk driftsrekkevidde: opptil 200 km

De nyeste teknologiske fremskrittene har gjort elektriske lastebiler til et økonomisk gunstig alternativ for transportører, og Renault Trucks lanserer derfor en komplett Z.E.-serie.

- Uansett hvor strenge reglene i byområder er, er kjøretøyene i Renault Trucks Z.E.-serien i fullt samsvar med gjeldende regler. De er den perfekte løsningen for å sikre luftkvalitet og redusere køtrafikk, da de muliggjør støyfrie leveranser utenfor vanlig arbeidstid og avgir verken lokal forurensning eller CO2 –utslipp, skriver Renault i en pressemelding.

XPO Logistics er et selskap som kjører elektrisk fra Renault:

- I XPO har vi gått foran med et godt eksempel i en tid der transportindustrien blir stadig mer oppmerksom på behovet for alternativ energi. Vi vil rose leverandøren vår Renault Trucks, for investeringene deres i utviklingen av elektriske kjøretøy, som er en praktisk måte å oppnå nullutslipp på. Renault Trucks er med på å forme fremtiden innen kommersiell transport i et regulatorisk miljø i stadig endring, sier Luis Gomez, transportdirektør i XPO Logistics Europe.

Master Z.E: Samme lastevolum

Renault Trucks Master Z.E., som lanseres på det europeiske markedet i september 2018, skal være ideell for lokale leveranser og gi tilgang til indre byområder, selv områder med strenge trafikkrestriksjoner.

Batteriet på dette helelektriske kjøretøyet tar seks timer å lade. Bilen er ventet til Norge i løpet av høsten 2019.

Bilens lastevolum er det samme som en konvensjonell Renault Master med dieselmotor, da batteriene er montert under setene foran. Master Z.E.-serien kommer i seks varianter (fire lukkede varebiler og to chassisvarianter) og er designet for å møte alle kravene til spesialister som arbeider i bymiljøer.

For å beskytte sjåføren og lasten, og å trygge myke trafikanter er Master Z.E. som standard utstyrt med ryggekamera, ryggeradarsystem og brede speil.

Lastebiler for urban transport og renovasjon

Den spesialdesignede 16 tonns-versjonen av Renault Trucks D Z.E. er, ifølge Renault, ideell for bytransport og leveranser med temperaturkontroll.

Renault Trucks D Wide Z.E. kommer i en 26 tonns-versjon for renovasjonskjøring. Begge modellene vil produseres på Renault Trucks-fabrikken i Blainville-sur-Orne i Normandie i Frankrike i andre halvdel av 2019.

Et mellomtungt Renault Trucks Z.E.-kjøretøy har en driftsrekkevidde på opptil 300 km, avhengig av bruk og batterikonfigurasjon. Batteripakken er den dyreste komponenten i en elektrisk lastebil. For Renault Trucks har det ikke vært aktuelt å gå på kompromiss med nyttelast eller kostnadseffektivitet, så ulike driftsrekkevidder vil være tilgjengelige basert på kundenes eksakte behov.

Med rask likestrømlading skal litium-ion-batteriene på Renault Trucks D Z.E. og Renault Trucks D Wide Z.E. kunne lades helt opp på «en til to timer» ved bruk av en 150 kW «Combo CCS»-kontakt.

Med vekselstrømlading over natten tar det tolv timer å lade et 300 kWh-batteri helt opp. I dette tilfellet skal en trefaset 380 V, 32 A industriell stikkontakt være fullt ut tilstrekkelig.

For maksimal fleksibilitet med hensyn til bruk og vognkropp, er Renault Trucks D Z.E. og Renault Trucks D Wide Z.E. utstyrt med kraftuttak og et standard mekanisk grensesnitt.

Powered by Labrador CMS