Salgssjef Trine Lossius Brendryen i Schenker og distribusjonsdirektør Stian Østrem i Ekornes er ikke i tvil om at de har valgt riktig transportvei, nemlig den blå motorvei. Foto: Per Dagfinn Wolden (Bilde: Per Dagfinn Wolden)

Ekornes tar sjøveien med Schenker

Allerede fra kommende årsskifte vil en av Europas største møbelprodusenter få fraktet ca. 70 prosent av møblene fra Sykkylven til det kontinentale Europa med skip.

Ekornes har valgt DB Schenker til sin globale godsfremføring og sparer millioner av kroner.

Stresslesslogistikken har dermed fått en svært så sentral plass i Schenkers virksomhetsområde, og som representerer logistikkselskapets største kundeavtale i dag.

Ved å frakte møblene på sjø til kontinentet istedenfor på vei har Ekornes en årlig kostnadsbesparelse på ca. 10 mill. kroner.

Lars Wittemann, Direktør, Sourcing & Supply Chain i sunnmørsbedriften, forteller oss på Schenkers kundeseminar til København 11. mai at han med hundre prosent sikkerhet har valgt riktig samarbeidspartner for å tilfredsstille det sterke behovet for global distribusjon.

Det fulle ansvar

Schenker har overtatt all logistikk i Norge, Europa og i resten av verden på bil, sjø og tredjepartslogistikk for møbelprodusenten i Sykkylven.

Dette skjer gjennom tett integrasjon og implementering mellom Schenkers produktområder, og hvor store godsvolumer er overført fra vei til sjøfrakt ned til kontinentet.

Ekornes har trosset gamle rutiner og tatt innover seg store logistikkendringer over tid. Det går 11 færre vogntog fra Ekornes ukentlig etter omlegging til sjøtransport. Årlig vil 900 vogntog overføres til sjø. Totalt går det årlig ca. 1200 vogntog med 1000 40-fots containere (2000 teus) fra Sykkylven. På Ekornesfabrikken håndteres mellom 300.000 og 400.000 m3 varer årlig.

Løsningsorientert

​– Det handler om å finne løsninger for å produsere der vi er. Målet er at 70 prosent av varene til det kontinentale Europa skal bli fraktet med skip fra hovedanlegget i Møre og Romsdal til Rotterdam i Nederland, sier prosjektleder innen supply chain Stian Østrem i Ekornes til Moderne Transport.

Samskip anløper kaia ved fabrikken til Ekornes sitt hovedanlegg i Sykkylven to ganger ukentlig. Før Ekornes satset bevisst på sjøtransport, anløp Samskip én gang ukentlig. Noen containere gikk tidligere også via Ålesund havn.

Etter at møblene er vel om bord, seiler skipet videre til endestasjon Rotterdam. Der lastes Ekornes-containerne over på flere vogntog, som kjører disse til møbelkonsernets nye logistikk-hub for distribusjon i Europa knappe fem mil unna sjøterminalen.

​Miljøvennlig

10-11 færre vogntog fra Sykkylven ukentlig innebærer en reduksjon av CO2-utslipp og energiforbruk på rundt 40 prosent.

Østrem som begynte i Ekornes-konsernet i 2014 fant raskt ut at det måtte være mulig å benytte mer sjøtransport i godsfremføringen av møblene. Ekornes dannet en gruppe for å se på ideen.

- Den totale vareflyten inn, gjennom og ut ble nitidig gransket, forteller Østrem oss.

Tett samarbeid

Han har jobbet tett med Trine Lossius Brendryen, salgssjef i DB Schenker, Region Nord/Vest, og som har vært Schenkers spydspiss til å forhandle fram selskapets største kundeavtale.

Lars Wittemann, Direktør, Sourcing & Supply Chain i sunnmørsbedriften, forteller oss på Schenkers kundeseminar til København 11. mai at han med hundre prosent sikkerhet har valgt riktig samarbeidspartner for å tilfredsstille det sterke behovet for global distribusjon.

Møbelgigant

Ekornes er en av Europas største møbelprodusenter, mest kjent for merkevarene Ekornes®, Stressless® og Svane®. Konsernet har seks fabrikker i Norge, én i USA og tre i Asia. Ekornes opererer i et globalt marked, og har en eksportandel på over 85%. Konsernet har over 2300 ansatte og omsatte for over fem milliarder kroner i 2016.

Du kan også lese om gigantavtalen mellom Schenker og Ekornes i kommende utgave av Transport Inside.

Til toppen