Postbud Svein Kyrre Hamnes med dagens leveranse av pakker og brev til postautomaten i Sandakerveien. FOTO: Posten

Eget «postkontor» i borettslaget

Beboerne i Sandakerveien 67 i Oslo tester ut en egen postautomat der de får pakker og brev.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Posten jobber med flere nye løsninger for fremtidens postlevering. Målet er å skape gode og effektive leveranser i en tid hvor etterspørselen etter posttjenester endrer seg.

Rask hjemlevering

Postbud Svein Kyrre Hamnes inne i automat-containeren. FOTO: Posten

– Nordmenn kjøper mye på nett, men Norge er så vidt i startgropen av fremtidens handel. Netthandelen kommer fortsatt til å øke kraftig, og postautomaten kan bidra til rask hjemlevering selv om du ikke er til stede, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge i en pressemelding.

Postautomaten er felles for hele borettslaget. Postbudet leverer pakker og brev i en ledig luke og husstanden får en SMS-kode til å åpne korrekt luke i automaten. I testperioden fylles postautomaten med det beboerne i Sandakerveien 67 vanligvis får levert i postkassen eller må hente på Posten, unntatt leveranser som krever identifikasjon eller betaling.

Enkelt

– Den er veldig enkel å bruke. Under testperioden har vi gitt innspill og forslag til forbedringer, og de aller fleste er veldig positive til nyvinningen. Den gjør jo livet litt enklere, rett og slett, sier styreleder Torstein Brøto i borettslaget.

Postautomaten i Sandakerveien er en testversjon som ikke kan stå ute. Posten vurderer å utvikle en robust automat som kan stå nær sagt hvor som helst i Norge. Testen skal i løpet av våren utvides til to nye borettslag i Oslo-området.

Powered by Labrador CMS