Systemet veier, måler og registrerer strekkoder på last, mens gaffeltrucken er i bevegelse, og videresender det til brukerens WMS- eller ERP-system. Dette skal effektivisere og optimalisere bruken av lasterom og kjøretøyflåtens kapasitet.

Disse kjemper om årets IFOY-priser

15 ulike produkter fra 12 produsenter er nominert i seks ulike kategorier til årets IFOY-priser. Les om alle kandidatene her.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

IFOY står for International Intralogistics and Forklift Truck of the Year, og er priser som deles ut til fremragende produkter innen internlogistikk. Opprinnelig var IFOY en ganske ren truck-pris, men når prisen nå skal deles ut for sjuende gang, har det etter hvert dukket opp flere produktkategorier innen internlogistikk som er verdige en pris.

Se tidligere vinnere:

I år er det seks ulike kategorier: Motvektstruck, Lagertruck, AGV og internlogistikkrobot, Internlogistikk-software, Årets spesial og Årets «startup».

Alle produktene skal i mars testes av en internasjonal jury, bestående av 29 bransjejournalister fra 19 ulike land. Moderne Transports redaktør, Øyvind Ludt, er Norges representant i juryen.

For å vinne prisen, må produktene vise at de bringer noe nytt og ikke minst nyttig til markedet.

– Finalistene sammenlignes ikke med hverandre i de respektive kategoriene, men med rivaliserende trucker eller maskiner på markedet. Bare de nominerte som utkonkurrerer sine rivaler når det gjelder innovasjon, har en sjanse til å vinne, sier juryens leder, Anita Würmser.

Årets motvektstruck

Clark S25

Dette er en gassdrevet truck med kapasitet på 2,5 tonn. Ifølge produsenten vil juryen se svært høy komfort og svært lave driftskostnader. Tre S-er, (smart, strong og safe) er ifølge produsenten karakteristikker til denne helt nyutviklede trucken.

 Unicarriers TX3

Truckene i TX3-serien har kapasitet fra 1,3 til 2,0 tonn. Dette er trehjuls elektriske trucker som ifølge den svenske produsenten karakteriseres av lavt energiforbruk, smart ergonomi og høy håndteringseffektivitet.

Årets lagertruck

Dette er en robust palletruck for gående operatører, med en kapasitet på hele åtte tonn. Trucken skal erstatte store tunge trucker med førerplass og ønsker å imponere med god sikt, optimal sikkerhet og effektiv manøvrerbarhet i trange miljøer.

Combilift Combi-PPT

Dette er en lavt priset sidelastertruck tilpasset lang last i trange ganger. Den elektriske trucken kan kjøre i alle retninger og har en kapasitet på 4,5 tonn.

Hubtex MaxX

Dette er verdens første skyvemasttruck med litium-ion-batteri, og med et nytt modulært batterisystem som gjør at batteriet er formet slik at trucken får bedre sikt.

 Jungheinrich ETV 216i

STC er en miniload-kran som muliggjøre lagring av små deler i kasser, esker eller kartonger.

AGV og internlogistikkrobot

Dette er en automatisert trekk-truck med automatisert på- og avlasting, som ifølge produsenten gir høy pålitelighet, enkel betjening og lave investeringskostnader.

Jungheinrich STC

Dette er et påbygg til en tidligere IFOY-vinner, TORsten, og er en kombinasjon av en AGV-truck og en robot. Den nominerte versjonen er utstyrt med en robotarm, som gjør maskinen til en mobil og autonom plukkrobot.

Still LiftRunner med LTX

Dette verktøyet er et modulært, radiobasert hjelpesystem for å kontrollere årsakene til feil i internlogistikken. Systemet kombinerer stor informasjonsmengde med mange muligheter for styring.

 MANIPULA-TORsten

Dette er en web-portal med ni ulike applikasjoner som brukes til å sammenstille data for raske analyser og optimalisering. Systemet varsler automatisk brukeren om kostnadsnivå eller frister overskrides eller om det er på tide med vedlikehold eller undersøkelse av utstyret.

Internlogistikk software

Systemet veier, måler og registrerer strekkoder på last, mens gaffeltrucken er i bevegelse, og videresender det til brukerens WMS- eller ERP-system. Dette skal effektivisere og optimalisere bruken av lasterom og kjøretøyflåtens kapasitet.

Jungheinrich zoneCONTROL

Dette er et opplæringsverktøy for truckførere. Systemet monteres på en gaffeltruck fra Raymond og kobles til selskapets simuleringssystem for å skape et realistisk læringsmiljø.

 Still neXXt fleet

Cargometer

CPQ her står for Configure Pricing Qoute. Dette systemet er et verktøy for å konfigurere realistiske 3D-miljøer i internlogistikken og å prissette slike løsninger. Det visuelle grensesnittet gjør planleggingen oversiktlig og gir kunden et godt innblikk i løsningen allerede i tilbudsfasen.

Årets spesialkategori

Dette er en smart hanske, som erstatter den tradisjonelle håndscanneren. Den skal bedre ergonomien og gjøre lageransatte mer effektive. Hver prosess registreres automatisk og brukeren kan få raske tilbakemeldinger.

Raymond 3D

 

Trône er et ergonomisk trucksete, som automatisk stiller seg inn etter ulike brukere med opptil fem motorer.

SAE 3D VR CPQ

Årets startup

ProGlove

 

Trône Seating

 Prisene deles ut 26. april i Wien.

Powered by Labrador CMS