Maritech har hovedkontor i på Averøy, mens Timpex holder til i Åndalsnes. Samarbeidet er med andre ord mellom Nordmøre og Romsdalen.
Maritech har hovedkontor i på Averøy, mens Timpex holder til i Åndalsnes. Samarbeidet er med andre ord mellom Nordmøre og Romsdalen. (Foto: Timpex)

Digitaliserer sjømatlogistikken

Timpex og Maritech lager sjømatportal med full kontroll.

Programvarehusene Maritech og Timpex samarbeider om å digitalisere samhandlingen mellom eksportør, transportør og fortollingsagent gjennom å utvikle en sjømatportal, melder selskapene i en pressemelding.

Timpex-CEOØystein Søraas. Bilde: Øyvind Ludt

Selskapene skal sammen utvikle det de betegner som den mest komplette portalløsningen for sjømateksport. Gjennom portalen kobles aktørene i verdikjeden tettere sammen, og man vil kunne få full kontroll på vareflyten og en vil skape en digital samhandling som øker effektiviteten, melder de to selskapene.

- Dette samarbeidet kobler aktørene i verdikjeden tettere sammen og gir unike muligheter for gjenbruk av data, redusert manuell databehandling og dermed også redusert risiko for feil. Når man i tillegg får samlet alle data på ett sted, og gjort disse tilgjengelig for alle parter - i sanntid, så får man en helt annen oversikt, kontroll og dokumentasjon. Dette er digitalisering i praksis, sier CEO Øystein Søraas i Timpex.

Pilotkunder re Coast Seafood, Cermaq Norway, DB Schenker og prosjektet har fått støtte fra Innovasjon Norge. Utgangspunktet for samarbeidet er de eksisterende softwareløsningene i Maritechs og Timpex’ portefølje.

Janne Morstøl, CEO i Maritech.

- Dette området er en naturlig utvidelse av vårt tjenestetilbud, sier Janne T. Morstøl, CEO i Maritech.

- Våre produkter er skreddersydd for trading av sjømat og i tidligere prosjekter har vi muliggjort sporbarhet fra opprinnelse til sluttkunde i B2B-markedet. Med dette prosjektet utvider vi informasjonsflyten for å inkludere logistikkleverandører, noe som muliggjør digital kommunikasjon mellom sjømateksportører, transportører og fortollingsleverandører, sier Morstøl.

Prosjektet er fasedelt over 3 år, men gitt de robuste systemene som ligger i bunn, forventer man å ha første prototype klar til test hos pilotkundene allerede til sommeren.

Til toppen