Utvalgte kunder får prøve «in-car delivery» med DHL og VW.
Utvalgte kunder får prøve «in-car delivery» med DHL og VW. (Bilde: RAINER JENSEN)

DHL rett i folkevogna

Netthandel med levering i bilen blir en realitet for stadig større kundegrupper.

DHL har inngått et samarbeid med Volkswagen og de to selskapene har lansert et pilotprosjekt i Berlin. 50 utvalgte forbrukere vil få utdelt hver sin VW Polo de kan bruke som mobil postkasse i fire uker.

Bilene er utstyrt med det som trengs for å muliggjøre «in-car delivery», som Volkswagen har valgt å kalle «We Deliver».

- Som innovasjonsledende i pakkemarkedet er vårt mål at DHL Parcel skal kunne tilby «in-car delivery» som te valg til så mange mottakere som mulig i Tyskland, og dermed tilby en personalisert prosess for å gjøre det enda enklere for kunder å sende og motta pakker, sier CEO i DHL Parcel Achim Dünnwald.

Ved bestilling av varer på nettet kan kundene spesifisere et to timers vindu der DHL kan levere pakken i bagasjerommet. Polo-sjåførene vil vå en epost om leveringsprosessen og får et nyt varsel når en pakke er levert i bilens bagasjerom.

DHL tilbyr fra før «in-car delivery» for Smart-eiere i Stuttgart, Køln, Bonn og Berlin. I Norge tilbyr blant annet marked.no levering av matvarer i bagasjerommet i samarbeid med Volvo. Les mer om det her. 

Delingsøkonomi i logistikkbransjen

Selve fundamentet i DHL er bygd på delingsøkonomi. I starten hendvente DHL seg til privatreisende med gratis flybilletter i bytte mot en del av den tillatte bagasjekvoten for å transportere nødvendige dokumenter til klarering av sjøfrakt på destinasjonen. I en tid hvor det var et problem at containertrafikken bidro til både økt tempo og volum i sjøfrakten klarte DHL på den måten å få det originale konnossementet fram lenge før containerskipene la til havn. Så snart dokumentene hadde landet, fraktet et kurernettverk de nødvendige papirene til den endelige destinasjonen. Les hele saken

Til toppen