Lybris, med både container og ro/ro-kapasitet på sitt første besøk i Fredrikstad med containere.
Lybris, med både container og ro/ro-kapasitet på sitt første besøk i Fredrikstad med containere.

DFDS utvider

Dobler kapasiteten mellom UK og Norge.

Kystverket har gitt DFDS støtte til godsoverføring fra vei til sjø, og delvis som følge av støtten øker rederiet kapasiteten mellom Europa og Norge.

DFDS vil nå gå to ganger i uken fra Immingham i Storbritannia, en rute til Fredrikstad og en rute til Oslo. Anløpet i Fredrikstad erstatter tidligere anløp i Moss. 

- Vi har vært fornøyd med terminalen og havnen i Moss, men vi trengte et større geografisk nedslagsfelt i regionen. Derfor var Fredrikstad det naturlige valget, også fra et miljøperspektiv ettersom det vil redusere antall kilometer på veien, opplyser DFDS i en melding. 

Dette vil doble kapasiteten fra Storbritannia til Norge, opplyser DFDS i en pressemelding. I tillegg tilbyr DFDS nå ukentlig rute til og fra Zeebrugge i Belgia til Borg Havn i Fredrikstad, og kan også tilby containertransport fra Hamburg til Immingham.

Delingsøkonomi i logistikkbransjen

Selve fundamentet i DHL er bygd på delingsøkonomi. I starten hendvente DHL seg til privatreisende med gratis flybilletter i bytte mot en del av den tillatte bagasjekvoten for å transportere nødvendige dokumenter til klarering av sjøfrakt på destinasjonen. I en tid hvor det var et problem at containertrafikken bidro til både økt tempo og volum i sjøfrakten klarte DHL på den måten å få det originale konnossementet fram lenge før containerskipene la til havn. Så snart dokumentene hadde landet, fraktet et kurernettverk de nødvendige papirene til den endelige destinasjonen. Les hele saken

Til toppen