Direktør Arnt-Einar Litsheim, Norske Havner. Arkivfoto.

Dette mener Norske Havner

Havnelovutvalget presenterte 1. mars forslag til ny havne- og farvannslov. Forslaget inneholder flere større endringer fra dagens lov, og Norske Havner påpeker de tre viktigste endringsforslagene.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Havnelovutvalget foreslår at Kystverket skal overta ansvaret for farvannsforvaltningen.

- Dette er neppe en samfunnsøkonomisk lønnsom ansvarsfordeling, sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norske Havner. Han fortsetter:

- I praksis er det havnene med sin lokale tilstedeværelse, som har bidratt og bidrar til å sikre fremkommelighet og sikkerhet i kommunens sjøområde. Norske Havner er tvilende til om Kystverket er klar til å overta oppgaven med å være til stede "på hvert nes" langs vår lange kyststripe. Videre er vi bekymret for hvilke konsekvenser det kan få for sjøsikkerhet og beredskap.

Les saken: Forslag til ny havne- og farvannslov

Havnekapital

Utvalget foreslår nye havnekapitalregler, som åpner opp for at eierkommunene kan ta utbytte. Det forutsettes samtidig at det settes av tilstrekkelig midler i havnen til nødvendige investeringer for å nå formålet om å legge til rette for sjøtransport.

- På papiret virker dette fornuftig, sier Litsheim. - Spørsmålet er hvordan dette vil fungere i praksis. Her blir det viktig å få frem konsekvensene av en eventuell endring, slik at man sikrer at havnene har det de trenger til nødvendige investeringer, og til å sikre tilgang til areal til nødvendig havneutvikling.

Myndighetsutøvelse vs. forretningsutøvelse

Havnelov utvalget foreslår å fjerne anløpsavgiften, og å innføre et organisatorisk skille mellom havnenes rolle som offentlig myndighetsutøver og markedsaktør.

- Når utvalget videre foreslår at staten overtar farvannsforvaltningen og at anløpsavgiften avvikles, vil havnens ansvar for offentlig myndighetsutøvelse bli kraftig innskrenket. Dette er en tilpasning til EU-retten, men konsekvensene må utredes og synliggjøres når foreningen forbereder høringsinnspill, avslutter Litsheim.

Powered by Labrador CMS