– Mobilen brukes nå mer og mer langs hele kundereisen. Både til research, til å ta bilder av varer og prislapper i butikkene, be om råd fra venner, samt i forbindelse med selve kjøpet, sier Rikke Kyllenstjerna, netthandelsekspert i PostNord.
– Mobilen brukes nå mer og mer langs hele kundereisen. Både til research, til å ta bilder av varer og prislapper i butikkene, be om råd fra venner, samt i forbindelse med selve kjøpet, sier Rikke Kyllenstjerna, netthandelsekspert i PostNord.

Dette er kanskje ingen nyhet, men ...

PostNords årlige rapport «Netthandel i Norden» har tallene som beviser at kvinner shopper mer enn menn, også med mobilen.

I ti år har PostNord laget rapporten «Netthandel i Norden», og dermed kunne registrere den eksplosive veksten som har vært. Trenden nå er at mer og mer handel foregår med mobilen. 

Antall forbrukere som oppgir at de har gjennomført ett eller flere kjøp med mobiltelefonen den siste måneden, øker kraftig i alle de nordiske landene. Gjennomsnittet er 36 prosent for hele Norden i 2017, sammenlignet med 26 prosent året før.

Kvinner ivrigst

I Norge er kvinnene klart ivrigere enn menn. Her har 10 prosentpoeng flere kvinner enn menn brukt telefonen til kjøp den siste måneden.

– Mobilen brukes nå mer og mer langs hele kundereisen. Både til research, til å ta bilder av varer og prislapper i butikkene, be om råd fra venner, samt i forbindelse med selve kjøpet, sier Rikke Kyllenstjerna, netthandelsekspert i PostNord i en pressemelding.

– Tidligere så vi at mobiltelefonen ble brukt mye i research, men mindre når man kom til punktet hvor varen faktisk skal puttes i handlekurven og betales. Man orienterte seg på mobilen, men handlet på desktop, sier Kyllenstjerna.

Hun peker på et mer modent smarttelefonmarked, nettsider som går fra å være en mobiltilpasset desktopversjon til å bli designet for mobil, samt flere betalingsmuligheter, som viktige drivere bak utviklingen.

 – Flere nettbutikker tar konsekvensen av at mobiltelefonen er den enheten folk flest besøker dem fra, og lager sidene sine deretter. I tillegg har fremveksten av enklere mobilbetaling, særlig gjennom Vipps, betydd mye for brukervennligheten, sier Kyllenstjerna.

 Vipps i farta

Vipps var i fjor det raskest voksende foretrukne betalingsalternativet for netthandel, fra 2 til 7 prosent. Likevel er det et stykke opp til bank- og kredittkort (59 prosent), PayPal, Payson og lignende (17 prosent), samt faktura (15 prosent).

– Det blir spennende å følge denne utviklingen utover året. Man skal ikke se bort fra at Vipps klatrer en posisjon eller to i 2018, sier Rikke Kyllenstjerna.

Her kan du laste ned rapporten. 

Til toppen