Varebil med kapell og soveplass. Disse trenger ikke følge kjøre- og hviletidsreglene og kan kjøres med B-sertifikat, og det kreves heller ingen formell yrkeskompetanse.
Varebil med kapell og soveplass. Disse trenger ikke følge kjøre- og hviletidsreglene og kan kjøres med B-sertifikat, og det kreves heller ingen formell yrkeskompetanse.

Dette er den nye «lastebil»-trenden

Varebiler med soveplass og overlast er en ny trussel mot seriøse langtransportbedrifter.

Det siste året har politiet i Helsingborg, Sverige, fått opp øynene for varebiler med alt for mye last. Senest 1. april ble to utenlandskregistrerte kapellbiler stoppet av svensk politi med henholdsvis 60 og 56 prosent overlast. Begge førerne måtte betale 4000 kroner og kjøretøyene fikk kjøreforbud til vekten var lovlig.

- Om dette er en trend som viser at vi har en økning i 3,5-tonnere som kjører med overlast, kan jeg ikke svare på. Men vi har i hvert fall fått opp øynene for dette den siste tiden, sier Richard Karlsson ved trafikkpolitiet i Helsingborg til Trailer.se.

Ifølge Karlsson finnes det tilfeller der transportene er lastet med gods til store kjente svenske bedrifter.

Karlsson og hans menn har bare anledning til å gi bøter for overlast, men disse transportene vrir konkurransen på mange andre måter - noe som kan slå ut seriøse aktører.

Varebilene trenger for eksempel ikke har fartsskriver, de behøver ikke betale veiavgifter og trenger ikke å ha felleskapstillatelse i henhold til EU-forordning 1072.

Sjåføren trenger ikke ha C-førerkort, yrkeskompetansebevis eller følge kjøre- og hviletider.

- Disse transportene skulle egentlig blitt kjørt med større lastebiler eller blitt delt opp på to varebiler, sier Karlsson.

Les mer om svensk transportbransje på Trailer.se.

Til toppen