Dag Robert Bjørshol lever i nærmest konstant frykt for en katastrofe i Hitratunnelen, eller langs Rv 714.
Dag Robert Bjørshol lever i nærmest konstant frykt for en katastrofe i Hitratunnelen, eller langs Rv 714.

- Dette er bare tragisk

– 280 ulykker med 400 skader og dødsfall. Dette kan vi ikke leve med lenger.

Det forteller en alvorlig brannsjef og kommunalsjef Dag Robert Bjørshol på Hitra til Transport Inside.

Han har en lang og vond erfaring med den 364 meter dype Hitratunnelen og Rv 714, den såkalte Lakseveien.

– Tallene jeg viser til er i løpet av en ti-års periode. Men på to måneder i vinter har vi mistet en 18-, 19- og 37-åring. Dette har vi ikke råd til. Vi har også den siste tiden reddet to 50-åringer, forteller Bjørshol som understreker at det kan være hardt å være brannsjef i denne øyregionen.

Over 80 trailere med laks ruller på Rv 714 daglig. – Hva innebærer en femdobling? Spør Bjørshol.

– En klarer i alle fall ikke å asfaltere seg ut av problemene. Her må sjøveien tas i bruk. Det vil ikke bare redusere antallet lastebiler som tar fyr i Hitratunnelen. Vi vil også unngå daglige utforkjøringer med vogntog, sier Bjørshol.

Selv om brannvesenet på Hitra og Frøya er godt rustet til å takle brannene ser Bjørshol likevel med gru på den dagen et brennende vogntog forårsaker eksplosjoner som gir høy varme og mye røyk.

Farefull transportetappe

Brannsjefen sier tunnelen blir som en skorstein når uhellet er ute.

– Hitratunnelen er bratt, så dette blir jo som en omvendt fjellovergang. De tidligere brannene har vi klart å hanskes med. Den dagen lasta er av en annen art så har vi et kjempeproblem, sier Bjørshol.

Som kommunalsjef har Bjørshol en sentral rolle i det noen kaller den største satsingen på sjøverts transport i moderne tid. Han koordinerer utbyggingen av Hitra Kysthavn.

Øysamfunnet med 4% av Sør-Trøndelags befolkning representerer nærmere 50% av regionens eksportverdi.

Hitra har gjort alvor av å tilrettelegge for sjøtransport og flytte gods fra vei til sjø. Næringslivet har fått et nytt knutepunkt for trafikk langs Trøndelagskysten med Hitra Kysthavn midt i skipsleia mellom Trondheim og Kristiansund.

I dag går det daglig rundt 70 vogntog med bil fra Hitra. Håpet er å få til tre skipsavganger i uka som kan ta en godsmengde tilsvarende 100–150 vogntog pr. tur.

Laksegigantene Marine Harvest og Lerøy har kjøpt tomt i Hitra Kysthavn med tanke på en fremtidig etablering.

 

 

Til toppen