BelugaXL lander etter den første testflighten på drøyt fire timer.

Den flyvende hvalen

Airbus testet i sommer sitt nye gigantiske transportfly.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Airbus BelugaXL, eller Airbus A330-700L, som er det tekniske navnet, har gjennomført sine første testflighter i sommer.

Airbus Beluga XL

  • Kapasitet: 53 t nyttelast
  • Lengde: 63.1 m 
  • Vingespenn: 60.3 m 
  • Høyde: 18.9 m (62 ft 0 in)
  • Vingeareal: 361.6 m2
  • Max takeoff-vekt: 227 t 
  • Motor: 2 × Rolls-Royce Trent 700 Turbofan, 316 kN

Se video fra testflighten øverst. 

Flyet skal i løpet av de neste månedene gjennomgå totalt 600 testflytimer, før det skal settes i trafikk i løpet av 2019.

BelugaXL er basert på passasjerflyet A330-200, men har fått konstruert en enorm kuppel med god plass. Flyene skal ta over for den første generasjonen kalt Beluga ST.

Beluga-navnet kommer fra Beluga-hvalen, som flyet har en slående likhet med. 

Disse flyene er skreddersydde for Airbus’ egen produksjonskjede, og vil således ikke være tilgjengelige for tredjepartsaktører. Flyene skal transportere flydeler mellom Airbus’ produksjonsanlegg rundt omkring i Europa til ferdigstillingsfabrikkene i Toulouse, Hamburg og Tianjin.

Totalt planlegger Airbus å lage fem BelugaXL.

Beluga XL er seks meter lengere, en meter bredere med seks tonn større kapasitet enn forgjengeren. Det gjør det blant annet mulig å frakte to ferdigbygde vinger til en Airbus A350 XWB på én flight. Forgjengeren kunne bare frakte én vinge om gangen.

Powered by Labrador CMS