Color Line bygger logistikksenter

Fredag tar Color Line det første spadetaket for bygging av nytt logistikksenter i Hirtshals.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Color Line er det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.

Første del (9400 kvadratmeter) av det 18.000 kvadratmeter store terminalbygget skal stå klart i september neste år.

I tråd med Color Lines miljøprofil bygges senteret etter danske standarder og hvor krav der bærekraftige løsninger er prioritert.

Skip for 1 milliard årlig

- Innkjøp til Color Lines seks skip ligger på ca. 1 milliard kroner årlig. Når vi nå får et hovedlager nært havnen i Hirtshals vil det bidra til effektivisering og økt kvalitet i alle ledd. Vi gleder oss til å få samlet logistikktjenestene, og med det sikre en fremtidsrettet utvikling av våre tjenester også på dette feltet, sier logistikksjef for Color Line i Danmark, Christian Krøldrup.

Målrettet utvikling

Rederiet har siden sommeren 2014 arbeidet målrettet for å samle alle lagerenhetene under ett tak, og når senteret åpner høsten 2019, blir havnen i Hirtshals et viktig knutepunkt for selskapet.

Årlig håndterer Color Lines avdeling for lager og logistikk mer enn 80.000 europaller med Food & Bevrages, non-food og tax-freevarer. Det nye senteret vil gi økt kapasitet, og nye digitale løsninger vil øke effektiviteten.

Med nyetableringen av det topp moderne logistikksenteret stiller Color Line sterkt også for fremtidig vekst. Danmark og Hirtshals havn er viktig for Color Line, noe satsingen også bekrefter.

Utbyggingen vil foregå i tre faser der den første fasen inneholder bygninger til administrasjon, lager, kjøle- og fryserom. Fredag tar borgermester i Hirtshals, Arne Boelt, det første spadetaket for logistikksenteret.

Norge som eksempel

Color Line har vært et foregangsrederi på miljøsiden med byggingen av Norges første høyspente anlegg for landstrøm i Oslo i 2011. Rederiet har i dag etablert landstrøm i alle havner selskapet trafikkerer i Norge, og det arbeides for å etablere landstrøm også i Kiel. Color Line bygger verdens største plug-in hybrid skip, med levering fra Ulstein verft i mai 2019. I januar 2019 åpner selskapet en ny fraktrute mellom Oslo og Kiel, som er et viktig bidrag for å flytte gods fra vei til sjø.

Powered by Labrador CMS