Luca Giovanelli er Managing Director for ColliCare i Italia og jobber med toget på italiensk side. (Bilde: Fotograf Ole Walter Jacobsen)

ColliCare på skinner fra oktober

I midten av oktober sender ColliCare sitt første godstog fra Italia til Norge.

I et intervju med Moderne Transport i vår, avslørte ColliCare-sjef Knut Sollund at selskapet jobbet med å sette opp et ukentlig godstog fra Italia til Norge. Nå blir toget i en realitet. Toget går fra terminalen i Parma med retning Rolvsøy, Fredrikstad, med oppstart 14. oktober.

- Toget skal gå direkte fra Italia til Norge, og det skal ha raskest transittid på markedet. For våre kunder vil dette bety rask, prisgunstig og forutsigbar frakt av deres gods, sier Ronny Nordmark, Development manager i ColliCare i en pressemelding.

Lørdag til mandag

Toget fra Parma har 20 vogner, og hver vogn har 66 pallplasser, som totalt kan laste 63 tonn per vogn. Det blir ukentlig avgang fra Parma lørdagsmorgen, med ankomst Rolvsøy, Fredrikstad mandag kveld klokken 18:00.

Alt godset skal gå i avlåste vogner av sikkerhetshensyn.

- Vi velger å satse på dette nå for å kunne tilby et prisgunstig alternativ på transport fra Italia til Norge, og tog er den mest miljøvennlige måten å frakte gods på. Det er viktig for oss å ha et miljøfokus, og dette toget er så absolutt et skritt i den retningen, sier Nordmark.

- Volumene i markedet er gode om dagen – men prisnivåene er under sterkt press. Men vi er i bunn og grunn en gjeng med optimister, så vi ser for oss at dette skal bli en suksess for våre kunder, og for oss som selskap, avslutter Nordmark.

Miljøfokus

Andreas Klamroth, ansvarlig for Purchasing og Supply i Haugen-Gruppen, er spent på løsningen til ColliCare. Og han ser flere positive sider ved å frakte gods med tog.

- Vi har mye gods som kan fraktes med tog, og for oss er pris, tid og fleksibilitet viktig. Og alt dette får vi ved å velge ColliCare-toget. Men vi ønsker også å sette en standard i bransjen når det gjelder miljøfokus, og det er vel ikke mange andre mer miljøvennlige måter å frakte gods over en så lang strekning, enn med tog, sier Klamroth.

Til toppen