Sjef for varemottaket Bjørn Gunnar Ingolfson følger med på Cathrine Tyszko og Christina Haraldsen hos ColliCare, som nå overtar hele senterlogistikken. (Bilde: Øyvind Ludt)

ColliCare leverer alt på Strømmen

Strømmen Storsenter har stengt varelevering til sine butikker for alle andre enn ColliCare InStore.

Et av ColliCares innovative produkter som har slått an i markedet er InStore, som retter seg mot det siste leddet i varekjeden helt inn i butikk. I flere år har ColliCare tilbudt tjenseten til butikker på kjøpesentre, og nå har Strømmen Storsenter tatt konseptet helt ut og krever nå at alle senterets butikker skal benytte ColliCares tjeneste.

Skal erstatte kaos

Fra 1. april trådte en ny avtale i kraft, der Colliare nå skal stå for all logistikk på Strømmen storsenter. Fra varemottaket vil senterets butikker bli tilbudt ulike tjenester.

- Dette er unikt i bransjen. Jeg tror ikke at noen andre i Norge har en slik løsning på et kjøpesenter, sier Kristian Ruud, Driftsleder på Strømmen Storsenter.

Strømmen Storsenter stenger for andre vareleveranser til butikk. Alle transportører må forholde seg til ColliCare InStore på varemottaket, forklarer Knut Sollund, CEO i ColliCare.

ColliCare-topp Knut Sollund mener at måten dagens kjøpesentre drives på er uproft.
ColliCare-topp Knut Sollund mener at måten dagens kjøpesentre drives på er uproft. Foto: Øyvind Ludt

Varelevering på kjøpesentre i dag er ofte kaotisk, med sjåfører som flyr med jekketraller til ulike butikker til alle døgnets tider, mens bilen står uvirksom ved rampa. Det er en ganske ineffektiv løsning, mener Sollund.

- Jeg kan ikke forstå at det er en god løsning for kjøpesentrene og butikkene. Logistikken overlates til hver enkelt butikk, som må ned å ta imot varer, kvittere. Det er egentlig veldig uproft.

Møter smil - ikke pappeske

For kundene på kjøpesenteret er det bare positive ringvirkninger i vente.

- Kundene vil nå komme inn på Strømmen Storsenter og møte betjening med et smil om munnen, klarer til å yte service. Og ikke folk med rompa i været og nesa ned i en pappeske, sier Ruud.

Country manager for InStore hos ColliCare, Cathrine Brusveen Tyszko, er klar til å ta dette steget videre.
 
- Jeg gleder meg til å komme i gang med videre utvikling på Strømmen, for dette er et unikt konsept som vil gi alle involverte gode resultater. ColliCare vil nå stå for hele logistikkjeden, fra mottak og ut til butikkhyllene, sier Tyszko.

Ferdig alarmert i hylla

På Strømmen må nå altså både leverandører og butikker forholde seg til ColliCares varemottak. Butikkene bestemmer selv om de skal hente varene på mottaket, eller få varene levert i butikk. Gjennom InStore tilbyr ColliCare også tjenester som prising, alarmering og plassering av varer rett i butikkhyller.

- Det er bare det første skrittet på veien. Kjøpesentrene kommer til å knytte til seg proffe driftere på de ulike logistkkløsningene, spår Sollund.

Analyser viser at ca. 74 % av de totale logistikk-kostnadene ligger i siste ledd; på kjøpesenter, varemottak, næringsbygg, lager, og direkte i butikk. Gode rutiner for varemottak og levering vil være avgjørende for virksomhetens inntjening.

- Gjennomgang og analyse av den totale vareflyten vil optimalisere og forenkle vareleveransen for kundene. Det vil gi reduksjon i vareleveringskostnader, og mer forutsigbarhet, sier Tyszko.

- I tiden fremover vil vi vise besparelser, muligheter, og hvordan vi kan drifte dette uten at senteret må sitte med hele regningen, avslutter hun.

Til toppen