Adm. direktør Erik Røhne i CargoNet må innrømme nok en krise for Norges største fraktoperatør på skinner. Foto: Per Dagfinn Wolden
Adm. direktør Erik Røhne i CargoNet må innrømme nok en krise for Norges største fraktoperatør på skinner. Foto: Per Dagfinn Wolden

CargoNet-krisen et faktum

Nå må landets største fraktoperatør på jernbane kutte en fjerdedel av antallet tog i uka.

CargoNet må foreta en drastisk reduksjon i togavganger og ansatte hvor 20 prosent mister jobben.

Det har vært tungt å få mer av godset fra veiene og over på tog. Riksrevisjonen kom tidligere i år med flengende kritikk av regjeringens arbeid med å få mer av godset over på sjø og bane. Nå tyder mye på at den oppståtte krisen bare forverres.

Fredag ettermiddag fikk de ansatte i CargoNet, Norges største fraktoperatør på jernbanen, beskjed om at selskapet skal nedbemanne med 20 prosent. Samtidig vil antallet tog i uka bli kuttet med omlag 25 prosent.

Takssluk

Små marginer og hard konkurranse i transportbransjen rammer spesielt de midre fleksible fraktselskapene på jernbanen ekstra hardt.

NSB-eide CargoNet har lenge slitt med lønnsomheten. I fjor var underskuddet 49 millioner kroner, selv med økte driftsinntekter.

- Dette betyr at vi nå ser på en reduksjon i rutetilbudet, færre ansatte og en generell priskorrigering, forteller adm. direktør Erik Røhne til Fri Fagbevegelse.

Godstrafikken på jernbanen har generelt opplevd en utfordrende økonomisk situasjon og rammevilkår over tid.

– Et godt kundetilbud er svært viktig for CargoNet. Skal vi fortsette å være en aktuell leverandør av godstrafikk og et godt alternativ til gods på vei, er vi nødt til å gjøre disse endringer som dessverre betyr færre ruter på ulønnsomme strekninger og reduksjon i antall ansatte, forteller Røhne.

– Svært krevene

Han understreker alvoret i situasjonen. Han er bekymret for at togets konkurransekraft mot vei forringes ytterligere i en krevende konkurransesituasjon for godstrafikk på bane, både lønnsomt og effektivt.

- Vårt tilbud påvirkes også av infrastrukturen, med både planlagte og ikke planlagte avvik, noe som igjen påvirker våre leveranser og kundenes tillitt til at vi kan levere et godt tilbud, sier Røhne.

Kåre Wikdahl, leder av Cargo-landsrådet i NJF, roser CargoNet-ledelsen for at det tas grep uten å legge ned strekninger og terminaler, men godtar ikke oppsigelser.

Her imidlertid spent på hvordan de kommende endringene med færre avganger og høyere pris mottas av kundene i en hard konkurransesituasjon.

Politikere uten handlekraft

Wikdahl skylder på politikerne håndtering av transportutfordringene.

- Hadde politikerne ment det de sier, og handlet deretter, hadde situasjonen vært helt annerledes. Det er umulig å konkurrere når togene må kjøre andre strekninger på grunn av planlagt arbeid, spor og kjøreledninger som ikke virker og manglende oppgradering og dobbeltspor. Nå forventer vi ordentlige tiltak, så ikke hele bransjen går dukken, sier Wikdahl.

– Man forstår jo at noe må skje, men mange frykter at vi blir mindre attraktive for kundene. Og så er det ikke å legge skjul på at mange her mener at det kanskje hadde vært på plass å slanke mer på ledelsesnivå. Mange mener at det er for mange avdelingsledere, og det fører til ansvarsfraskrivelse og lite oversikt, sier Kåre Wikdahl.

Til toppen