Alf Runar Frydenlund (Brubakken), Carl-Olof Eckerbom (Merlinum) og Thormod Johansen (Brubakken) viste for første gang fram det nye truckmerket tirsdag.

Brubakken med verdenspremiere

Merlinum er et helt nytt truck-merke fra den svenske truckmetropolen Ljungby, og skal selges av Brubakken.

Tirsdag presenterte Brubakken og Merlinum den nye trucken for aller første gang ved Brubakkens anlegg i Porsgrunn.

Merlinum er en elektrisk gaffeltruck med løftekapasitet fra seks til ni tonn.

- Vi følte det var for lite konkurranse i akkurat dette segmentet, forteller Carl-Olof Eckerbom til MTlogistikk.no.

Truck-folk står bak

Han er en av fem personer bak det nye merket. Alle har bakgrunn fra ulike funksjoner i truckbedriftene Svetruck eller Kalmar/Cargotec som holder til i Ljungby i Sverige – der også den nye trucken produseres.

- Vi ønsket å slå sammen det beste fra flere truckmerker og lage en veldig bra truck, forklarer Eckerbom.

Førereplassen er godt ivaretatt i den nye trucken, med godt utsyn ergonomiske spaker og store muligheter for individuell tilpassing av førerplassen.

Merlinum-gutta har selv konstruert hele trucken, og har så langt det lar seg gjøre bare lokale leverandører fra Ljungby-området.

Trucken er med sin elektriske motor svært stillegående, og man har også lagt vekt på å gjøre hydraulikken så lydløs som mulig.

Ergonomi

Det er også lagt stor vekt på førerplassen. All informasjon finnes på en trykkfølsom skjerm, noe som har gjort at man har kunnet senke dashbordet og dermed gi svært god sikt fra førerplassen. Skjermen kan også enkelt vise bedriftens forretningssystem, slik at føreren har oversikt over arbeidsoppgavene.

Ergonomien til føreren ivaretatt gjennom spaker som kan stilles i ønske stilling for sjåfør, svært justerbart sete og som den første trucken i verden har Merlinum elektrisk justerbare pedaler, slik at ankelvinkelen blir behagelig for truckføreren.

Det er mange muligheter for oppbevaring i den nye trucken. Alle skap har LED-belysning som standard. 

Her finnes også mange oppbevaringsmuligheter, med ledlys i alle skap og førerhytta kan vippes vekk hydraulisk for å gi svært enkel tilgang for servicefolkene.

Trucken er i første omgang tilgjengelig i Sverige og Norge, og senere ønsker man å gå inn i det tyske markedet.

- Store forhåpninger

Det er Brubakken som skal stå for salget både i Sverige og Norge. De har stor tro på produktet.

- Vi har store forhåpninger, og er ikke redde for at dette skal bli et sekundærprodukt. Dessuten er det veldig spennende å få være med på noe helt nytt, forteller salgssjef hos Brubakken Thormod Johansen til MTlogistikk.

Han understreker at det nå blir spennende å høre hva potensielle kunder har å si når de har fått prøve trucken.

- Vi er avhengige av tilbakemeldinger fra kunder. Det som er fint er at det er svært korte kommandolinjer. Dersom en kunde har ønsker eller forslag til forbedringer, kan det raskt fikses i Ljungby, sier Johansen.

Batteriet i den nye trucken er et litiumbatteri, som lades raskt og kan klattlades. Ved vanlig bruk skal batteriet kunne holde et helt skift, mener Eckerbom. 

Les mer om Merlinum i neste nummer av Moderne Transport. 

Merlinum er foreløpig tilgjengelig med elektrisk drift og løftekapasitet fra seks til ni tonn. 
Til toppen