Bring sier opp 190

Bring-konsernet avvikler store deler av sin innenriksvirksomhet i Sverige som utføres i regi av Bring Åkeri og Bring Freight Forwarding Inrikes.

Bring har sendt varsel til 190 medarbeidere i Malmö, Ljungby og på elleve andre steder i Sverige om at de sies opp.

Det bekrefter Adam Leth, informasjonssjef i Bring Sverige, overfor Trailer.se.

- Grunnen til avviklingen og varselet vi har sendt ut, er at godsvirksomheten innenlands hos disse 13 virksomhetene ikke har vært lønnsomme, sier han til nettstedet.

Problemer med tidligere Ekdahls Åkeri

Leth forklarer at verken Bring Cargos virksomhet i Vårgårda eller Bring Frigos virksomhet berøres av denne avgjørelsen.

Bring-konsernet har de siste årene kjøpt opp flere spedisjons-selskap og transportbedrifter i Sverige, blant andre Ekdahls Åkeri, West Cargo Vårgårda, Transflex og Combitrans.

En stor del av den virksomheten som nå avvikles gjelder transporter og oppdrag som har forbindelse med kjøpet av Ekdahls Åkeri, der Bring ikke har klart å utvikle bedriften i riktig retning. Dermed har det oppstått problemer med lønnsomheten.

Lastebilene

Adam Leth kan i dagens situasjon ikke si hvor mange lastebiler som tas ut av trafikk i forbindelse med oppsigelsesvarselet i Bring Åkeri AB.

- Det er for tidlig å si hvor mange lastebiler som blir berørt, sier han til Trailer.se.

De 13 lokale avdelingene som berøres av det store oppsigelsesvarselet i Bring Freight Forwarding Inrikes og Bring Åkeri, er Eskilstuna, Göteborg, Helsingborg, Härnösand, Jönköping, Kristianstad, Ljungby, Lund, Malmö, Simrishamn, Stockholm, Vara och Ängelholm.

Disse var tidligere tilknyttet Bring Cargo Inrikes, og har nå gått inn i Bring Freight Forwarding Inrikes og Bring Åkeri.

Også ledere sies opp

Trailer.se har stilt spørsmål rundt hva som vil skje med kundeoppdragene og om deler av virksomheten skal overføres til andre transportbedrifter.

- Målet er at alle kunder kan produseres (få sine transporter utført, red.anm.) i andre deler av Bring, sier Leth.

Den nye produksjonsmodellen vil innebære transporter med ekstern part.

Ifølge Leth er det for tidlig å si når avviklingen skal gjøres:

- Nå innleder vi forhandlinger med fagforbundene. Så snart vi er ferdige med disse, kommer vi tilbake med mer informasjon.

Varslet berører alle nivåer i organisasjonen. Det vil også gjelde ledere i Bring Freight Forwarding Inrikes og Bring Åkeri.

- Hvordan den nye organisasjonen vil se ut, kan vi ikke svare på nå, sier Leth til Trailer.se

Les mer om svensk transportbransje på Trailer.se.

Til toppen