Blokade mot Oslo Havn

Havnearbeidere blokkerer tirsdag adkomsten til Yilports terminal på Sjursøya, fordi de nektes tariffavtale.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bryggearbeiderne hindrer inn- og utkjøring fra Sjursøya Containerterminal tirsdag formiddag. Oslo Havn kaller aksjonen ulovlig på sine nettsider, og har kontaktet politiet.

Aksjonen skjer fordi Yilport, som er terminaloperatør på Sjursøya, ikke ønsker å inngå tariffavtale med Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og havnearbeiderne som har vært tilknyttet Oslo Losse- og Lastekontor (OLLK).

Allerede fra februar har NTF boikottet Yilport, og aksjonen trappes altså nå opp.

Yilport på sin side legger ikke skjul på at de ønsker å modernisere driften gjennom mer automasjon og at det ikke skal leies inn arbeidere fra OLLK, men heller bruke bedriftens egne ansatte og innleide vikarer.

- Godt de ikke har tatt livet av meg

Under et foredrag på Logistikkdagen 2015 i Sarpsborg forrige uke presenterte general manager i Yilport Oslo, Eryn Dinyovszky Yilports tanker om fremtiden. De inneholdt blant annet et sterkt fokus på automasjon av havnedriften, og Dinyovszky la heller ikke skjul på at havnearbeiderne er en utfordring.

- En av de gode tingene med de første månedene er vel at fagforeningen til havnearbeiderne ikke har tatt liv av meg, sa den amerikanske direktøren.

Havnearbeider og styrmedlem i Oslo Bryggearbeiderforening Roar Langaard er på plass på kaia, og forteller at dette ikke er en kort politisk markering.

- Dette er bare starten. Dette kommer til å bli langvarig. Vi kommer til å holde på til de skjønner hva de har drevet med, sier han til MTlogistikk.no.

- Vi aksjonerer mot Yilport fordi de ikke vil inngå en tariffavtale med oss, sier han.

OLLK konkurs

Aksjonen kommer i lys av at OLLK forrige uke ble begjært konkurs. NHO mener at den gamle tariffavtalen derfor ikke lenger er gyldig. Det er feil, mener Langaard.

- Avtalen er inngått mellom Bryggearbeiderforeninga, Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og NHO, og konkursen har derfor ingenting å si for avtalen, sier Langaard.

Han avviser også at aksjonen er ulovlig.

- Dette er nok ikke noen ulovlig aksjon. Yilport fikk tilbud om å møte til oss hos Riksmeklingsmannen, men de gadd ikke møte opp. Da er det disse midlene vi har til rådighet, sier han.

Innleide vikarer

Å ta seg jobb hos Yilport har heller ikke vært noe alternativ, mener Langaard.

- Det er ikke lyst ut noen stillinger i Yilport. De bruker Adecco og innleide folk over en lav sko. Og jeg tror ikke så mange lyst til å være ansatt i Yilport, sier han. 

Aksjonen ble avsluttet klokken 13.

- Det var det som var planen, å holde på i tre timer nå første gang, sier Langaard. 

Powered by Labrador CMS