Moss-Horten er landets mest trafikerte fergestrekning. (Bilde: Tuan Eke)

Betaler 71 mill. kø-kroner

Køkjøringen til landets tredje største containerhavn koster transportbransjen over 71 mill. kroner årlig. Nå krever bransjen og Statens vegvesen at Rv 19 kommer inn i NTP raskest mulig.

Tirsdag denne uken samlet vertskapet Moss kommune og Østfold fylkeskommune en rekke politikere, næringslivsledere og ressurspersoner til seminar på Stortinget med fokus på Moss som et av landets viktigste knutepunkt og transportnav.

Regionssjef J. Kristian Bjerke i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) understreket at køen gjennom Moss koster transportbransjen enorme summer.

- Rv 19 er en propp som er svært avgjørende for næringslivet, sa Bjerke og fremhevet at strekningen er den eneste veiforbindelsen mellom Moss Havn og E6 og som går gjennom sentrum i Moss.

Sliter på Asko

Bare Asko Transport må ut med 1 mill. kroner årlig i ekstrakostnader for å stå i kø på den fire kilometer lange strekningen. Kø-ståingen mellom fergekaia og E6 for en av landets største transportbedrifter estimeres til å gi et utslipp på 180 tonn CO2 årlig.

- Dette er bare et forsiktig estimat. Tar en med hva køen fra Våler-siden og avkjøring fra syd på E6 koster, før de kommer inn på Rv 19, stiger beløpet vesentlig, forteller direktør Kjell Kirkeby i Asko Transport.

- Rv 19 må inn i NTP så fort som mulig. Både veien og Moss Havn har enorm betydning for Asko Norge AS, sier Kirkeby.

Han understreker viktigheten av at landets ledende beslutningstakere legger Rv 19 inn i Nasjonal transportplan som skal Stortings-behandles i juni.

- Kun på den måten kan man få kontroll på og fjerne den pulserende og hardt belastende køen mellom fergekaia og E6. Ofte ille for oss, ikke det spor bedre for transportoppdrag som kommer fra øst og syd, sier Kirkeby.

Asko Transport har årlig rundt 42.000 turer gjennom Moss, 170 turer daglig. Køkjøring i Moss på riksvei 19 utgjør rundt 12,5 prosent av transportørens trafikk, noe som øker utslippet av CO2 med 30 prosent bare fra Asko-transportene.

Tid og penger

Turid Stubø Johnsen, leder for Strategi-, veg- og transportavdelingen i Statens vegvesen påpeker at dersom Rv 19 inkluderes i høy ramme-segmentet vil det karakteriseres som et godt prosjekt. Ikke minst sett i et samfunnsøkonomisk nyttighetsperspektiv.

– Vi kan ikke planlegge før oppdraget er gitt et konkret oppdrag, sier hun og legger til at en finansiering deles mellom Statens vegvesen og bompenger, hvor vegvesenet skal bidra med 1,1 milliarder kroner. Bompenger beregnes å skulle dekke omtrent et tilsvarende beløp, forteller Stubø Johnsen.

– Vi er klare til et økonomisk spleiselag for å få dette til, sier Mosseordfører Tage Pettersen.

Likevel kan det ta lang tid før noe gjøres. Ifølge Statens vegvesen må riksvei 19 inn i NTP med høy ramme før planleggingen kan starte. Da blir første spadestikk tidligst i 2024.

Til toppen