Bernhard Simon, CEO i Dachser (fra vensre), Juan Antonio Quintana, Managing Director Logistics Iberia og Michael Schilling COO European Road Logistics presentert nyheten om navneskiftet i München denne uken.
Bernhard Simon, CEO i Dachser (fra vensre), Juan Antonio Quintana, Managing Director Logistics Iberia og Michael Schilling COO European Road Logistics presentert nyheten om navneskiftet i München denne uken. (Bilde: Øyvind Ludt)

Azkar blir Dachser

Nytt selskap blir blått og gult.

Dachser har benyttet omtrent fire år på å integrere det iberiske datterselskapet Azkar Group i sitt europeiske veitransportnettverk. Framover vil virksomheten operere under navnene Dachser Spain og Dachser Portugal, og kjøre i de blå og gule Dachser-fargene.

Dette ble annonsert 9. mai av CEO Bernhard Simon, COO Road Logistics Michael Schilling og Juan Antonio Quintana, Managing Director European Logistics Iberia, på standen til Dachser på messen Transport Logistic i München.

Navnebyttet representerer fullføring av integreringsprosessen som begynte i januar 2013 da Dachser kjøpte opp Azkar. Selskapene hadde allerede samarbeidet siden 2007, og ett år senere kjøpte Dachser en eierandel på 10 prosent i sin daværende partner i Spania.

Siden oppkjøpet har Dachser nøye integrert virksomheten i Spania og Portugal i det europeiske stykkgodsnettverket sitt. De 70 daglige import- og eksportlinjene som eksisterte i 2013, er utvidet til 130 i dag, mens antall forsendelser fra og til Europa har vokst med 40 prosent i samme periode.

- Du får akkurat det du ser. Står det Dachser utenpå, så er innholdet også Dachser – det kan kundene stole fullt og helt på. I tillegg danner integrerte IT-systemer, standardiserte prosesser, arbeidsflyt og nettverksregler grunnlaget for pålitelighet, sikkerhet og kvalitet, sier Michael Schilling i en pressemelding fra Dachser. 

Delingsøkonomi i logistikkbransjen

Selve fundamentet i DHL er bygd på delingsøkonomi. I starten hendvente DHL seg til privatreisende med gratis flybilletter i bytte mot en del av den tillatte bagasjekvoten for å transportere nødvendige dokumenter til klarering av sjøfrakt på destinasjonen. I en tid hvor det var et problem at containertrafikken bidro til både økt tempo og volum i sjøfrakten klarte DHL på den måten å få det originale konnossementet fram lenge før containerskipene la til havn. Så snart dokumentene hadde landet, fraktet et kurernettverk de nødvendige papirene til den endelige destinasjonen. Les hele saken

Til toppen