Asko bestilte Norges første el-lastebiler
Asko blir først i Norge med å ta i bruk elektriske lastebiler.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Dette er et direkte resultat av måten Zero-konferansen bringer de viktigste aktørene i det grønne skiftet sammen. Asko ble introdusert for den elektriske lastebilen på Zerokonferansen i fjor. Det er fantastisk å se at det arbeidet vi har gjort sammen siden da, nå bærer frukter, sier Marius Holm, leder i Zero. Zero Emission Resource Organisation (Zero) er en en uavhengig norsk, ideell stiftelse som jobber for å begrense de menneskeskapte klimaendringene.
Lages i Nederland
Elektriske lastebiler lages av selskapet Emoss i Nederland, og koster i dag to millioner mer enn en vanlig lastebil.
Men med innsparinger i diesel og bompengefritak er de nesten allerede lønnsomme. Det som trengs er nettopp at noen går foran, skriver Zero på nett.
Zero skriver videre: «Lastebilprodusentene sier de vil etablere serieproduksjon om det etterspørres selv små volum. Det kan kutte merkostnaden fra 2 millioner til en halv million.»
- I Oslo og Bergen kan vi skape marked for mange slike lastebiler når byrådene i våre to største byer skal iverksette nullutslippsoner, sier Holm.
Hydrogendrevet lastebil neste
Asko var blant de første aktørene som underskrev Zeros tungtransporterklæring. De har satt seg ambisiøse mål om å fase ut fossile drivstoff i sin virksomhet. Selskapet har allerede annonsert en omlegging til bruk av fornybar diesel.
Styreleder Johannson takket den statlig eide miljøenergi-organisasjonen Enova SF for støtte til de elektriske lastebilene:
- Når vi så vil ønske støtte til landets første hydrogendrevne lastebil, basert på strøm fra våre egne solceller, håper vi på like positiv støtte, sa Johannson.
Konferansen
Den årlige Zero-konferansen har siden sin mer beskjedne start som Lavutslippskonferansen i 2006, utviklet seg til å bli den største møteplassen i Norden for alle som er opptatt av å finne løsningene på klimautfordringen.