Både NLFs forbundsleder Tore Velten og adm. direktør Geir A. Mo er aktive på Arendalsuka 2018 som starter mandag. Foto: Per Dagfinn Wolden
Både NLFs forbundsleder Tore Velten og adm. direktør Geir A. Mo er aktive på Arendalsuka 2018 som starter mandag. Foto: Per Dagfinn Wolden

Arendalsuka: Forum for transportløsninger

NLF-sjefen håper Arendalsuka bidrar til å løse fremtidige transportutfordringer.

Åpenbare forskjeller mellom liv og lære i transportnæringen og alvorlige skyggesider i frakten av varer på veiene er tema på Arendalsuka 2018 som starter mandag.

Her kjenner også Norges Lastebileier-Forbund (NLF) sin besøkelsestid og deltar med flere seminarer.

Lastebileierne utfordrer transportkjøperne: Ønsker de å være en del av løsningen, eller en del av problemet? Spør adm. direktør Geir A. Mo i NLF.

Wanted: sjåfør

Foruten fokus på etikk, transportkjøpere, like konkurransevilkår og kabotasjeproblematikk er NLF-seminaret Wanted: Lastebilsjåfører av stor interesse.

Mo understreker at norsk transportnæring og NLFs medlemsbedrifter trenger rundt 1000 nye sjåfører årlig frem mot 2030. Han viser til at bildet ser likt ut i hele Europa, og at en derfor ikke kan løse problemet med å hente sjåfører fra andre land.

- Vi må utdanne dem selv til et yrke som vil være svært ettertraktet på arbeidsmarkedet i lang tid framover. At det til stadighet snakkes om at autonome kjøretøy vil gjøre sjåføryrket overflødig i framtida har heller ikke skremt bort ungdommen. Flere steder søker rekordmange ungdommer seg til sjåførfaget, men dessverre finnes ikke ressurser nok til å gi dem utdanningen de ønsker, sier en bekymret NLF-sjef.

Han håper at Arendal-seminaret kan bidra til å finne løsninger på utfordringen. Her deltar også Charles Galaasen, SOTIN, Ivar Sorknes, Senior Executive Advisor, Telenor og Torstein Tvedt Solberg, Stortingsrepresentant, Arbeiderpartiet.

Lastebil hos BOS

NLF inviterer til lastebilkveld hos Bertel O. Steen (BOS) Agder avd. Arendal. Tema er siste nytt av utfordringer og hvilke viktige bransje-saker myndighetene arbeider med.

Her deltar samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, NLFs forbundsleder Tore Velten og adm. dir. i NLF Geir A. Mo.

Mercedes-Benz presenterer nyheter av bilmodeller og forteller om hva framtiden bringer av spennende nyheter både når det gjelder modeller og drivstoff.

Samferdselsminister er også tilstede når Norges Bilbransjeforbund (NBF) i samarbeid med Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) og Norsk Elbilforening arrangerer debatten "2025-målet for transport: utopi eller realisme?"

Her er Nasjonal transportplan et sentralt debatt-tema.

Et varsku fra Innovasjon

– Bilbransjen må omstille seg for å kunne skape og beholde arbeidsplasser. Det krever at norske politikere gir forutsigbare rammebetingelser og stimulerer samarbeid mellom offentlige og private aktører for å finne de beste løsningene, sier Are Knutsen, direktør for tjenesteutvikling og innovasjon i Bertel O. Steen (BOS).

Knutsen deltar i Innovasjon Norges arrangement på Arendalsuka om Smart mobilitet som vil gi økt verdiskaping i næringslivet samtidig som vi sparer miljøet.

Et viktig budskap er at bransjen må ha forutsigbarhet for å kunne ha investeringsmuskler. Usikre politiske signaler kan virke negativt inn på behovet for å investere tungt i nye og bedre løsninger.

Til toppen