Regionsjef John Kenneth Selven i PostNord har travle dager i nord.
Regionsjef John Kenneth Selven i PostNord har travle dager i nord.

Arbeider med gigant-terminal

PostNord arbeider med deltagelse i ny gigant-terminal i Nord-Norge.

Logistikkselskapets regiondirektør John Kenneth Selven er i hyppig møtevirksomhet med involverte aktører. Han ivrer også for en båtløsning langs kystlinjen.

Ifølge Harstad Tidende er det planer om godsterminal, butikk, hotell, rundkjøring og ny vei til Harstad/Narvik lufthavn Evenes. Her skal PostNord være en aktuell aktør. Selskapet har tidligere signalisert flytting fra Harstad mot Narvik-regionen.

PostNord har planer om å bruke nærmere 80 millioner kroner på en 3000 kvadratmeter stor godsterminal. I følge Harstad Tidende er det investoren Ronald Walquist som står bak prosjektet.

Bekrefter

Selven bekrefter at det jobbes med å finne ut hva som skal skje når kontrakten selskapet har på Stangnes i Harstad går ut i 2019.

– Vi har fortsatt litt tid på oss. Vi prøver å finne det optimale området for å kunne frakte gods fram til kunden på den mest effektive måten, sier han.

- Allerede i neste måned skal vi ha møte med Narvik. Byen sitt fortrinn er toget, men denne tilførselsveien er ustabil. I dag er det store kapasitetsproblemer på jernbanen. De sier den skal utvides, men det tar mange år, sier regiondirektøren til avisen.

Bjerkvik

Tidligere har PostNords viktigste konkurrent, Posten Norge, besluttet å legge sin nye terminal til Bjerkvik.

- Bjerkvik har klare fordeler med hensyn til nord/sør aksen pluss at det ligger ved Ofotenbanen. Ulempen er avstanden til Harstad og Lofoten/Vesterålen. Det at en konkurrent har valgt å etablere seg er positivt, men ikke avgjørende, sier Selven som også forteller at begge parter er veldig positive.

– Så får vi se om de finner en tomt som er stor nok. Vi trenger mellom 60 og 80 mål, og terminalen skal være døgnåpen, sier Selven.

Båt

Han skal også ha samtaler med aktører om en båtløsning tur/retur Bodø-Tromsø for å flytte mer gods over på sjø.

Mtlogistikk har grunn til å tro at Blue Water Shipping er villig til å etablere og drifte båtruten.

Til toppen