2017 ble et godt år for Grenland Havn - til tross for noe tilbakegang innen container og bilimport.
2017 ble et godt år for Grenland Havn - til tross for noe tilbakegang innen container og bilimport.

«All time high»

Det har aldri tidligere blitt fraktet mer gods over Grenland havn. 2017 ga en oppgang på 7,9 prosent.

 

Nesten 12 millioner tonn gods ble fraktet over offentlige og private kaier i Grenland i løpet av 2017. Dette er ny rekord. Økningen var totalt på 7,9 prosent i forhold til 2016.

Økningen i volum har vært både innen tørrbulk (6,4 prosent), våtbulk (12,7 prosent) og stykkgods (1,1 prosent).

Mistet kontrakter

Antall containere og bilimport har derimot hatt en nedgang - da særlig over Breviksterminalen. For containere var det en nedgang på 8,7 prosent i fjor, og man endte på  34.713 TEUs.

Nedgangen for bilimporten var betydelig - hele 31 prosent. I 2016 kom det inn omlag 7.500 nybiler på Breviksterminalen, mens antallet falt til vel 5.000 nybiler i 2017.

- Årsaken er at noen kontrakter vi hadde, gikk ut. Enkelte bilmerker som gikk hit, tas nå inn til Sverige i stedet. Men - vi har tro på at disse bilmerkene vil  komme tilbake - eller at andre bilprodusenter ser det gunstige å ta inn bilene her i Grenland, påpeker markeds- og logistikksjef Jan Einar Skarding. 

RoRo-trafikken i Grenland har holdt seg stabil.

Strategisk oppkjøp

Fjord Line hadde i fjor en økning i både passasjerer, biler og gods over Langesund Fergeterminal. 

Like før jul undertegnet Grenland Havn en kjøpskontrakt for Kongshavn Eiendom. Dette er en eiendom som ligger like sør for fergeterminalen i Langesund, en terminal hvor Fjord Line anløper med sine to ferger på ruten Langesund-Hirtshals-Stavanger-Bergen. Oppkjøpet var av strategisk betydning for Grenland Havn, og det gir muligheter for eventuell utvidelse.

Havnedirektør Finn Flogstad påpekte da oppkjøpet ble kjent, at området har potensiale for ulik anvendelse, og at det skal avklares videre hvordan bygningen og eiendommen skal benyttes fremover.

Jan Einar Skarding forteller at havneadministrasjonen er i dialog med Fjord Line.

Ønsket fra Grenland Havn er også å få flere fargeavganger fra Langesund.

Prosjekter gir volumvekst

Det er også økning i gods over Skien Havneterminal, og det skyldes særlig oppdrag knyttet til jernbaneprosjekter, opplyser Grenland Havn.

Skien Havneterminal er tilrettelagt for håndtering av stykkgods, tørrbulk og prosjektlaster. Terminalen tilbyr utleie av lagerkapasitet og areal for lagring, og retter seg mot virksomheter som har behov for både transport- og logistikk-kapasitet, opplyser Grenland Havn.

Godt år for industrien

Flere av industribedriftene, deriblant Yara, Eramet, Ineos og Stena Recycling, har også sett en betydelig volumøkning over sine terminaler i 2017.

– Det skjer mye spennende i Grenland i tiden fremover, og vi fortsetter arbeidet med å tilrettelegge for bedre fremføringsforhold både for skip og næringsliv, sier havnedirektør Finn Flogstad - og avslutter:

- Vi er meget godt fornøyde med at skipstrafikken i Grenland har hatt en så positiv utvikling i 2017.

Til toppen