Alkolåser mot sin hensikt

Alkolåser mot sin hensikt

Stortinget vedtok å be regjeringen innføre krav om alkolås i norske busser og taxi i juni i år. Frihet Fra Trafikkrus mener det kan være svært uheldig med markedets alkolåser som virker dårlig og ikke er sertifiserte.

 

Stortingsvedtaket har bidratt til mange spørsmål rettet mot alkolåsenes funksjon og installasjon. Bjarne Eikefjord, daglig leder hos FFT (Frihet Fra Trafikkrus) er bekymret for salg av alkolåser som ikke fungerer optimalt.

- Det er internasjonale funksjonalitetskrav å ta hensyn til for bruk av alkolås i yrkeskjøretøy. Kravene er å finne i 2 standarder, NEK EN 50436-1 og NEK EN 50436-2.

Usertifiserte produkter kan påvirkes av både klima og miljø og føre til ufullstendige og feilaktige registreringer. Utfallet kan bli katastrofalt, forteller Eikefjord.

Milepæl for Norge

Teknologi innen alkolås er i stadig utvikling, og flere typer finnes på markedet.
Tom E. Sund, markedssjef i Fartskriver AS Sund, har jobbet med alkolåser siden 2007. Selskapet tilbyr sertifiserte alkolåser som er meget vanskelige å manipulere og som er produsert for å tåle norsk klima og tøffe forhold. På kundelisten finner man selskaper som Ringnes Bryggeri, Statens Vegvesen, Bymiljøetaten og Oslo Havn. Sund tror flere aktører vil komme på banen og ta i bruk alkolås.

- Første ledd er buss og taxi. Selv om transport av farlig gods ikke har et krav om alkolås i dag, er nok dette noe som vil komme for fullt om kort tid. Dette er en milepæl for trafikksikkerhetsarbeidet i landet vårt og et svært positivt gjennombrudd, mener Sund.

Avansert teknologi

Fartskriver leverer alkolås og alkotestere fra verdens største produsent, ACS Corporation i Canada. Den mest vanlige er Alcolock V3, som brukes i personbiler, maskiner, busser og i lastebiler.
Alkolåsene påvirkes ikke av miljø eller biologisk dunst, som sigarettrøyk og eksos fra kjøretøy. Alcolock V3 har en utvidet temperaturgrense som går fra -45°C til +85°C, og opptil 95% luftfuktighet.

Til toppen