I ZDF-reportasjen viser rumenske sjåfører stolt fram juksesystemet mens de tror at de ikke blir filmet.

AdBlue-svindler for milliarder

Østeuropeiske lastebiler lurer systemet for milliarder gjennom å lure AdBlue-teknologien i lastebilene.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er den tyske TV-kanalen ZDF og polsk politi som har avslørt en omfattende skandalen gjennom lastebilkontroller i Polen, samt etterforskning og research i Romania. Ifølge ZDF manipuleres hver femte østeuropeiske lastebil.

Moderne lastebiler bruker AdBlue, et urea-basert stoff som brukes som en tilsetning til avgassene, via en dyse i eksosanlegget. Dette gjør at NOX-utslippene fra lastebilen reduseres, og omgjøres til harmløst vann og nitrogen.

Manipuleringen foregår ved at lastebileiere fra Øst-Europa har skaffet seg ulovlig utstyr som lurer elektronikken i lastebilmotoren til å tro at AdBlue sprute inn i systemet uten at det faktisk skjer. Dermed unngår eierne å kjøpe inn AdBlue, og lastebilene får også en høyere miljøstatus enn de i virkeligheten har.

Det igjen gjør at de får lavere veiavgifter i Tyskland og mange andre europeiske land, enn om de ikke hadde jukset.

I programmet som ZDF viste tirsdag kveld ser vi blant annet en rumensk sjåfør som stolt viser fram utstyret mens han torr at han ikke blir filmet. Sjåføren sier at man ikke trenger å være redd for å bli avslørt i Tyskland, siden tysk politi ikke kjenner til svindelmetoden ennå.

Se innslaget her. 

Ifølge ZDF har bedrageriet en verdi på tilsvarende 110 millioner euro, eller rundt en milliard kroner. I tillegg har jukset selvsagt en svært negativ effekt på miljøet. Ifølge ZDF utgjør NOX-utslippet fra juksebilene rundt 14.000 tonn årlig. Til sammen førte VW-skandalen til rundt 7000 tonn ekstrautslipp i USA.

Powered by Labrador CMS