Nytt Vinterbrokryss inngår i prosjektet til 7,2 milliarder kroner. Ill: Statens vegvesen

7,2 milliarder til E18 og Vinterbro

Regjeringspartiene bevilger 7,2 milliarder kroner og fremskynder ferdigstillelsen av E18 og nytt Vinterbrokryss.

Dermed legges alt til rette for en snarlig ferdigstillelse av en komplett motorvei fra Svenskegrensen til Oslo.

4,6 milliarder kroner skal betales av staten, mens 2,6 milliarder kroner av nye bomstasjoner.

Statens vegvesen foreslo i fjor å påbegynne bygging på slutten av 2020-tallet. Nå blir det start før 2020.

Bom og statsstøtte

Enigheten om hovedpunktene i Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2027 ble oppnådd mandag, selv om planen blir offentlig først i starten av april.

De 7,2 milliardene inkluderer ombygging av krysset på Vinterbro.

Her kan en av de nye bomstasjonene bli plassert. Det vil si at også E6-bilistene må være med og betale for nytt kryss og ny E18.

– Det har hele tiden vært østfoldingenes tanke at utbyggingen av E6 og E18 hører sammen, sier Mosseordfører Tage Pettersen (H) til Smaalenene Avis.

Han understreker at den nye veien har enorm betydning for næringsliv og samferdsel i Østfold.

Før byggestart må veien prosjekteres ferdig, det betyr detaljert teknisk planlegging. Her har Stortinget allerede bevilget de første 30 millioner kroner.

Den nye veien er 16 kilometer og strekker seg fra Vinterbro til Retvet. Veien inkluderer nytt kryss mellom E6 og E18 ved Vinterbro.

Fritt fram

Nå er det fritt fram for prosjektleder Elin Bustnes Amundsen i Statens vegvesen å starte prosjekteringen. Ifølge Amundsen kan fremskyndingen innebære ferdigstillelse om fem år.

Den 16 kilometer lange strekningen Retvet-Vinterbro er siste ledd og den mest trafikkerte strekningen av ny E18 mellom Svenskegrensen og Oslo. Opptil 20.000 kjøretøy benytter veien hver dag.

Veistrekningen bidrar til å komplettere E18 som motorveg fra Oslo til Stockholm, og som er en av de viktigste utenlands-forbindelsene i vårt nasjonale transportsystem.

Vinterbrokrysset hvor E6 og E18 møtes er Norges mest trafikkerte kryss, og hvor ca. 25 prosent av tungtransporten ut og inn av Norge passerer.

– Her må både infrastruktur og kjøremønster endres. Eksisterende bruer må rives til fordel for nye med annen kurvatur. Vinterbrokrysset skal bygges om for å gi plass til to felt for E18 i begge retninger. Ny bru for E18 skal blant annet bygges over E6. Dette er selvsagt en stor utfordring, sier Bustnes Amundsen.

Til toppen