DB Schenkers adm. direktør Michael er ikke fornøyd med dagens subsidiering av Posten, og krever endringer.

45 transportbedrifter i strupen på Posten

Lederne i 45 selskaper har skrevet under på et brev til næringsministeren med krav om tilgang statsselskapets terminaler og post i butikk for levering av varer.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Bring hadde aldri klart å overleve som et eget selskap uten en rik eier, sier Michael Holmstrøm, administrerende direktør i DB Schenker, til DN

Han leder et opprør mot Posten fordi han frykter at den norske staten er i ferd med å ødelegge transportbransjen i Norge. 

Til sammen har ledere i 45 transportselskaper skrevet under på et brev til næringsminister Monica Mæland (H) med krav om at staten må skille Postens brevdivisjon fra logistikkdivisjonen Bring.

Les hele brevet her.

– Staten er i ferd med å ødelegge livsgrunnlaget for mange norske transportbedrifter ved at Posten Norge bygger opp et logistikkmonopol i Norge, sier Holmstrøm.

Blant selskapene er ColliCare, Veøy, Kingsrød, BH Ramberg, Toten Transport. 

Les listen over firmaer som har signert brevet her.

Poenget hans er at logistikkselskapet Bring bruker Postens delvis statsfinansierte infrastruktur som en konkurransefordel. Nå krever han og de andre transportlederne at staten åpner for fri konkurranse på Postens tidligere monopolområder. 

I brevet krever aktørene følgende:

  • Postens infrastruktur må skilles fra forretningsområdene Post og Logistikk på samme måte som for jernbanen, telesektoren, energisektoren, m.fl.
  • Postinfrastrukturen må åpnes for konkurranse på like vilkår
  • Segment Logistikk (Bring) må skilles ut som et selvstendig selskap utenfor postområdet – privat eller statlig
  • Forsterke tilsyn og kontroll av konkurransen i post- og logistikkmarkedet
  • Ulønnsomme posttjenestene må konkurranseutsettes for å sikre et korrekt kostnadsnivå

Konserndirektør i Posten, Elisabeth Gjølme, avviser kravene. 

– Påstandene fra transportselskapene blir ikke riktigere av å bli gjentatt, sier Gjølme, og avviser at det foregår noen form for kryssubsidiering mellom Posten og Bring. 

– Schenker har i alle år angrepet Posten for sammenblanding av post og logistikk. Et hovedproblem er påstander om at Posten mottar statsstøtte. Staten kjøper definerte, ulønnsomme tjenester som postlevering i grisgrendte strøk, banktjenester fra landpostbud og omdeling av voksende internetthandel fra for eksempel Kina, hvor det nesten ikke er betaling, sier Gjølme. 

Næringsdepartementet ønsker ikke å kommentere tvisten og transportselskapenes klage før klagerne selv har mottatt departementets svar. Dette var fredag ikke sendt, men kan ventes i løpet av kort tid, ifølge DN. 

Powered by Labrador CMS