40-tonns el-lastebil på veien

40-tonns el-lastebil på veien

BMW, Scherm og Terberg har satt en elektrisk lastebil i drift i München.

Samarbeidsprosjektet har resultert i en lastebil med fullelektrisk drift og en rekkevidde på 100 km på én lading. Ikke voldsomme greier foreløpig med andre ord, men nok til at bilen skal fylle en funksjon.

Hver dag skal bilen kjøre åtte runder på to kilometer mellom BMW-fabrikken og Scherms logistikksenter i München med bildeler.

Det er i utgangspunktet ikke mye, men dette er fortsatt et forsøksprosjekt.

- Med dette prosjektet vil vi få verdifull informasjon om hva som vil være mulig med elektriske lastebiler i fremtidens by-logistikk, sier logistikkdirektør i BMW Group Jürgen Maidl.

Selve lastebilen er en Terberg Type YT202-EV bygget av den nederlandske produsenten Terberg, og vil bruke kun fornybare energiressurser når den lader. Motoren er på 138 kW og driver en girkasse av typen Allison 3000 (4/5F-1R). Fullading tar tre til fire timer, og med den jobbinstruksen bilen har fått foreløpig, klarer den hele arbeidsdagen på én lading.

Maksvekten er på 40 tonn.

Ifølge BMW og Scherm er lastebilen stillegående, helt CO2-fri og nesten uten partikkelutslipp. Med lading gjennom fornybar energi, vil lastebilen spare 11,8 tonn med CO2-utslipp hvert år sammenlignet med en tilsvarende lastebil med dieseldrift.

- Bayern er et ledende industri- og forskningsområde. Det er viktig at bayersk økonomi også ligger i forkant når det gjelder elektrisk forflytning, sier Bayerns finansminister, Ilse Aigner, da lastebilen ble satt i drift under en seremoni denne uken.

- BMW gir et viktig bidrag til dette og viser at man kan lykkes globalt med bærekraftige produkter laget av innovative selskaper, sier hun.

Det er blitt relativt vanlig med mindre varebiler og busser med elektrisk drift, men disse ligger vanligvis på rundt 10 tonn. Denne 40-tonneren er den første av sitt slag i Europa.

- Med vår elektriske lastebil sender vi et sterkt signal for bærekraftig urban mobilitet. Vi bidrar til reduserte utslipp i byen og er stolte av å være den første bilprodusenten i Europa som bruker en elektrisk lastebil på denne størrelsen for å transportere gods på offentlige veier, sier fabrikksjef hos BMW Herman Bohrer. 

Til toppen