Vi lar et knippe Iveco Stralis representere selskapets 40-årsjubileum.
Vi lar et knippe Iveco Stralis representere selskapets 40-årsjubileum.

40 år siden Iveco oppsto

I år er det 40 år siden nyttekjøretøyprodusenten Iveco så dagens lys.

Fem produsenter fra tre land fant hverandre og ble til en global leverandør med produksjon på fem kontinenter.

Iveco er en forkortelse for Industrial VEhiclesCOorporation. Selskapet oppsto ved at italienske Fiat, Lancia og OM, franske Unic og tyske Magirus-Deutz gikk sammen under en paraply i 1975. På det norske markedet var Fiat og Magirus godt kjent fra før, mens det i dag ikke er så mange som husker de tre andre som i stor grad var lokale lastebilleverandører i Italia og Frankrike. Lancia lever likevel videre som personbilmerke, mens OM produserer gaffeltrucker. Etableringen av Iveco er en viktig bakgrunn for at vi i dag bare har fem globale produsenter i Europa, hvis vi regner Volvo og Renault som ett konsern og likeledes MAN/Scania/Volkswagen som ett. De vi da ikke har nevnt, er Mercedes-Benz og DAF.

De første årene etter sammenslutningen ble alle fem merkenavnene under Iveco-paraplyen benyttet, men i dag er de borte. Med ett unntak, ettersom Iveco har beholdt Magirus-navnet på divisjonen som produserer brannbiler. Ikke så rart kanskje, ettersom Magirus har produsert brannmateriell i drøyt 150 år.

Vi må innom flere årstall for å finne det Iveco vi kjenner i dag. I 1986 etablerte Iveco og Fords europeiske lastebildivisjon et joint venture under navnet Iveco Ford Truck Ltd. Dette ble senere fusjonert inn i Iveco. Fords europeiske lastebiler på 80-tallet hadde modellbetegnelsen Ford Cargo. Det eneste som har overlevd fra samarbeidet mellom Ford og Iveco, er Cargo-navnet som lever videre i Ivecos mellomtunge kjøretøyserie Eurocargo. At Ford i Tyrkia og Brasil fortsatt produserer lastebiler under Cargo-navnet er en helt annen historie.

I 1991 kjøpte Iveco spanske Pegaso og britiske Seddon Atkinson, merkenavn som forsvant ganske fort. I dag produserer Iveco sine tunge modellserier Stralis og Trakker på den tidligere Pegaso-fabrikken i Spanias hovedstad Madrid.

I dag fremstår Iveco som en global produsent med fabrikker i Europa, Kina, Australia, Brasil og Afrika. Bilene blir solgt i mer enn 160 land i hele verden.

Til toppen