Daf, Iveco og Mercedes (Daimler) er bøtelagt sammen med Volvo, mens Man slipper unna fordi de avslørte kartellet. Scania er fortsatt under etterforskning.

28 milliarder i bot for Volvo, Daimler, Iveco og Daf

Volvo/Renault, Daf, Iveco og Daimler har fått gigantbot av EU for utstrakt prissamarbeid.

I januar 2011 ble Volvo-konsernet og andre lastebilprodusenter gjenstand for en etterforskning av EU-kommisjonen for brudd på EUs konkurranseregler. Nå har EU konkludert, og gir totalt 2,93 milliarder euro – nesten 28 milliarder kroner – i bot til produsentene Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF.

MAN avslørte kartellet og slipper dermed straff.

Største noensinne

Boten er den største EU noensinne har gitt som følge av kartellvirksomhet, og er mer enn dobbelt så stor som den tidligere rekorden.

- Disse lastebilprodusentene har sammensverget i 14 år om lastebilpriser og på kostnader forbundet med strengere utslippsregler, heter det i en uttalelse fra EU.

Daimler fikk den største andelen av boten med 1,01 milliarder euro, Volvos bot var på 670,4 millioner euro, Iveco fikk 494,6 millioner i bot, mens Daf fikk en bot på 752,7 millioner.

Les også: Volvo avsetter 2,3 milliarder SEK

Scania var også en del av samarbeidet, men har ikke ønsket å inngå forlik med EU-kommisjonen, og saken mot den svenske produsenten fortsetter.

Har tre måender på seg

Produsentene har nå tre måneder på seg til å betale bøtene, ifølge EU-kommisjonæren Margrethe Vestager.

- Vi har i dag satt ned foten gjennom å innføre rekordbøter for en alvorlig overtredelse. Til sammen finnes det 30 millioner lastebiler på europeiske veier som spiller en avgjørende rolel for økonomien. Det er ikke akseptabelt at MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco og Daf, som til sammen står for ni av ti tunge og mellomstore lastebiler som produseres i Europa, deltok i et kartell i stedet for å konkurrere, sier Vestager.

I tillegg til prissamarbeid samarbeidet også produsentene om når ny utslippsteknologi skulle introduseres, blant annet overgangen fra Euro III fram til dagens Euro VI.

Organisert fra toppen

Ifølge Vestager ble kartellet organisert av selskapenes toppledelse.

Samarbeidet skal ha foregått på toppnivå mellom 1997 og 2004, gjerne i forbindelse med store messer i tillegg til gjennom telefonsamtaler. Fra 2004 ble kartellvirksomheten organisert gjennom selskapenes tyske datterselskap.

Til toppen