FØRERLØST: I Einrides T-pod finnes ingen førerplass, ratt eller pedaler.

200 slike skal kjøre selv på E6 om fire år

AMBISIØST: Elektriske og selvkjørende lastebiler kan gå i skytteltrafikk mellom Helsingborg og Göteborg i 2020, håper det svenske selskapet Einride.

Alerede til høsten skal det Einride starte testing av sin prototype, kalt T-Pod. Den er kun 7 meter lang og kan romme opp til 15 standard paller med en totalvekt på 20 tonn.

- Vi er en systemleverandør. Vi bruker andres teknikk og kombinerer den på en ny måte, forteller Robert Falck, som er selskapets toppsjef, til nyteknik.se.

Prototypen ble for første gang vist frem under Almedalsveckan i Sverige, som tilsvarer Arendalsuka her hjemme.

Skal lage 200

Ambisjonene er store. Om kun tre år skal være produsert 200 enheter, og tanken er at disse skal trafikkere den logistikktunge strekningen mellom Helsingborg og Göteborg. Håpet er at kjøretøyene skal kunne håndtere rundt to millioner paller i året.

Ifølge Robert Falck har samarbeidspartnere allerede tegnet opsjoner på 60 prosent av de 200 kjøretøyene. Det til tross for at lite annet er presentert enn utseendet på T-poden.

NETT: 7 meter lange T-pod er mer som en stor varebil å regne enn en lastebil, men kan ta over dobbelt så mange paller som en stor Mercedes Sprinter. Foto: Einride
NETT: 7 meter lange T-pod er mer som en stor varebil å regne enn en lastebil, men kan ta over dobbelt så mange paller som en stor Mercedes Sprinter. Foto: Einride

- Vi har kunder til løsningen vår så snart vi kan levere den, sier Falck.

Falck har tidligere jobbet hos Volvo Trucks med ansvar for 13 fabrikker på global basis og har arbeidet med Einride-prosjektet i ett år. I forbindelse med at han jobbet for Chalmers med kontor i IT-hovedstaden Stanford, fikk han også muligheten til å teste Googles selvkjørende bil for fire-fem år siden.

- Jeg har ganske god innsikt i hva man klarer og ikke klarer med teknologien som eksisterer. Siden kombinerte jeg det med det jeg har lært meg innen lastebilbransjen og satte meg ned og tenkte på hvordan man skulle kunne gjøre noe annerledes. Ut ifra det ble Einride født, sier Falck.

Selskapet består i dag av et titalls personer, blant annet ingeniører, designere, markedsførere og logistikkeksperter.

Infrastruktur

T-podens batteri er på 200 kWt og det skal holde til en rekkevidde på 200 kilometer, og Falck mener at batteriteknologien for dette allerede eksisterer. Infrastrukturen for lading kommer i første omgang til å bestå av to dockingstasjoner på strekningen mellom Helsingborg og Göteborg.

T-pod bygges helt uten førerplass, ifølge Falck som den første i verden, noe som reduserer kompleksiteten i kjøretøyet. Her finnes ingen seter, intet ratt eller pedaler og heller ikke noe vindu. Målet er fullstendig autonomi, men den skal også kunne fjernstyres. Blant annet vil kjøring i byområder og parkering ved ramper for lasting og lossing i begynnelsen skje via fjernstyring.

- På sikt kommer vi til å gå mot en høyere grad av selvkjøring. Men det er noe som vi må vokse inn i med partnerne våre, sier Falck.

Til toppen