Trailerne med armeringsnett løftes rett på toget i Mo i Rana.

16.000 tonn fra veg til bane

Et bredt samarbeid mellom mange aktører har ført til at 1400 trailere i året med armeringsnett nå skal fraktes fra Mo i Rana med tog istedenfor bil.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I fjor høst flyttet Celsa Steel Service sin produksjon av armeringsnett fra Storo i Oslo til en nyopprettet fabrikk i Mo industripark. Årlig skal mer enn 16.000 tonn stål fraktes til Oslo, Drammen, Kristiansand og Trondheim. Flere destinasjoner kan bli aktuelle etter hvert.

Celsa inngikk nylig en treårig avtale med det lokale transport- og logistikkfirmaet Meyership som skal stå for frakten.

Målrettet samarbeid

– At industrigods igjen tar toget er et resultat av målrettet samarbeid med industri, transportnæring, terminaleiere og kommuner langs Nordlandsbanen, sier Kjell Ivar Maudal, leder for godsterminalene i Bane Nor.

Lavere kostnader

Meyerships etablering av den nye Helgelandsterminalen i Mo, hvor flere store fraktselskaper holder til rett ved siden av jernbanens godsterminal, har ført til lavere kostnader og gjort jernbanefrakt konkurransedyktig målt mot bil. Bane Nor har gjort flere tiltak for å tilrettelegge, blant annet ved å tillate Meyership å etablere en intern atkomst mellom de to terminalene.

Stort potensiale

- Vi ser det ligger et stort potensiale i dette området. Gjennom samarbeid med offentlige og private aktører ser vi muligheter som gjør at avtalen mellom Celsa og Meyership kan bli starten på noe virkelig positivt. Det er mange parter som er involvert og kan høste gevinster, sier Maudal.

Powered by Labrador CMS